Innerlijke vrijheid van een verdoemde

Ferry76Visser 09 april 2020
Roselynd Randolph heeft met ‘Het Oog van de Bok’ zichzelf overtroffen. Het is een spannend, meeslepend verhaal over individuele vrijheid met fantastische personages, dat ik niet aan de kant kon leggen toen ik eenmaal begon met lezen!
Het verhaal gaat over Dirk de Vilder, een verdoemde ziel. Hij is ook leider van een motorbende in de hel, maar door een ongelukkige samenloop van omstandigheden zitten zijn mannen vast in het purgatorium. Dirk wil wraak en eerherstel voor zijn bende. Het duurt niet dus niet lang voordat hij de prinsen van de hel en zeven machtige engelen achter hem aan gaan. Alle ingrediënten zijn aanwezig om er een spannende mustread van te maken. Dat doet Randolph ook en daarnaast heeft deze pageturner ook een interessante thematiek. Welke?
In ‘Het oog van de bok’ staat individuele vrijheid centraal. De hoofdpersoon is iemand die zelf bepaalt wie de leiding over hem heeft. Hij laat zich niet beïnvloeden door de tijd waarin hij zich bevindt, of door wie hij tegenover zich heeft staan. Dat maakt hem tot het meest onafhankelijke personage van het boek. Alle anderen zijn gebonden aan of door een instituut, hogere macht, klasse, status of gevoel.

In het boek zijn vervoersmiddelen een motief. Een paard en later motor zijn voor Dirk erg belangrijk, omdat ze hem de vrijheid kunnen geven om zich te verplaatsen. Hierbij ervaart hij een sterk gevoel van onafhankelijkheid. Bij het zien van zijn motor denkt hij: ‘Ze stond symbool voor vrijheid, voor zijn afkeer van de knellende banden van het brave burgerleven en de verstikkende moraal van het normen-en-waarden-web.’ (p.15)
Verder is er in mijn ervaring een ironische toon in het verhaal. De hoofdpersoon is en blijft zichzelf gedurende meer dan twee eeuwen, terwijl de positie van invloedrijke heersers en instituten op aarde verandert. Randolph laat zo zien de tijdelijkheid van macht zien. Machthebbers komen en gaan naarmate de tijden veranderen. Het is de degene die anders denkt, die niet meegaat met de massa die de eeuwigheid heeft.
De personages van het boek zijn ook geweldig. De kracht van de belangrijkste verhaalfiguren in het verhaal is dat ze ieder naast hun positieve eigenschappen ook een schaduwzijde hebben. Tragisch, decadent, beestachtig en demonisch. De auteur verkent steeds op de juiste wijze met een meeslepend sarcasme de duistere kant van haar personages. Daarbij moest ik af en toe denken aan een citaat van Bredero: ‘Al ziet men de lui, men kent ze niet.’
Iemand van wie ik enorm genoten heb in het verhaal Fharseibal. Niet alleen omdat ze heerlijke antagonist is, maar ook een van de mysterieuze personages. Over haar achtergrond en missie blijft de nodige informatie verborgen voor de lezer. Voor mij versterkt het haar rol in het verhaal waardoor zij naast Harm en Betje tot mijn favoriete karakters is in dit boek.
Kortom, ‘Het Oog van de Bok’ is voor iedereen die graag een boek lest over individuele vrijheid, onafhankelijkheid en motoren een aanrader. Deze pageturner heeft enkele geweldige personages waar de lezer van gaat genieten. #hetoogvandebok #roselyndrandolph #uitgeverijzilverspoor

Meer recensies van Ferry76Visser