The Office en transseksualiteit

Ferry76Visser 20 oktober 2019
Deze week verscheen het debuut van Thomas van der Meer bij uitgeverij Pluim. Het is van de beste debuten die ik tot nu toe gelezen heb. Dat komt door de meesterlijke combinatie van een lichtvoetige, humoristisch schrijfstijl met onderwerpen als bewustzijn en homosocialiteit.
Deze roman is erg toegankelijk. De auteur heeft een aangename manier van schrijven en gebruikt veel humor. De grappen van het verhaal doen denken aan ‘The office’, de comedyserie van Ricky Gervais en Stephen Merchant. Enkele situaties die Thomas op zijn werk meemaakt zouden zo afkomstig kunnen zijn uit deze geniale serie. Dat geldt met name voor passages met mevrouw Krabbenborg.
‘Welkom bij de club’ gaat voor mij in de eerste plaats over bewustzijn. Op een overtuigende manier wordt de consistentie van het bewustzijn van het man zijn van de hoofdpersoon beschreven. Hoe dit steeds beproefd, uitgedaagd en beoordeeld wordt door zijn omgeving wordt op een diverse manier beschreven, zowel positief als negatief. Tijdens het lezen moest ik steeds denken aan de volgende woorden van Henri Bergson: …zich op elk moment bij ieder mens blijvend kan voordoen: het scheppen van zichzelf door zichzelf […] en (daarom) onophoudelijk iets toevoegt aan wat er aan rijkdom in de wereld is. (1)
Verder laat dit geweldige debuut heel realistisch zien wat homosocialiteit, het zoeken van sociale contacten met hetzelfde geslacht, inhoudt. Van der Meer beschrijft in enkele passages op een geweldige manier hoe een transgender met dit gegeven te maken krijgt. De constructivistische manier waarop dit thema aan bod komt in deze roman is ijzersterk, constructief en toch ook kwetsbaar.
Daarnaast is deze roman ook te zien als een literair antwoord op ‘Gender trouble’ (1990) van Judith Butler. Alleen waar Butler een meer negatieve houding heeft en voor haar degenen die niet voldoen aan de heteroseksuele norm worden gezien als onbegrijpelijk en abject, laat Van der Meer ook positiviteit zien, namelijk acceptatie.
Dus voor alle lezers die van humoristische literatuur houden over transseksualiteit, homosocialiteit en bewustzijn, die kan ik ‘Welkom bij de club’ van Thomas van der Meer van harte aanraden. thomasvandermeer #welkombijdeclub #uitgeverijpluim

(1) Bergson, Henri. (2016) Essays over bewustzijn en verandering. Leusden: ISVW uitgevers

Meer recensies van Ferry76Visser