Toegankelijk, maar niet volledig overtuigend

Floor Flawless 26 oktober 2023
Daar ik vooral veel over de Tweede Wereldoorlog lees, vond ik het wel eens tijd om een boek dat zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog op te pakken.

Dit boek is echter meer dan een verhaal over de Eerste Wereldoorlog; het gaat over een uit elkaar gevallen gezin, huiselijk geweld (zowel fysiek als mentaal) en wraak op basis van jarenlange leugens. Het is een duister verhaal en Hans Fiers schuwt niet voor expliciete scènes.

Toch wist dit boek me niet te overtuigen. De schrijfstijl lag me niet. Het voelde allemaal iets te gemaakt, alsof er moeite voor was gedaan het zo Nederlands mogelijk te maken met hier en daar een Vlaamse uitdrukking, in plaats van dat het echt Vlaams aanvoelde. Kan aan mij liggen natuurlijk, maar ik merkte wel dat ik daardoor moeite had met me inleven in het hoofdpersonage en dat het verhaal me minder raakte dan ik had gehoopt.

Het is niet een verhaal dat mij persoonlijk lang zal bijblijven, maar het is wel een goed beginpunt als je op zoek bent naar boeken over de Eerste Wereldoorlog.

Meer recensies van Floor Flawless