Geschiedenis in een fantasy jasje

Floor Flawless 05 november 2023
Priya is een bloedkind, wat betekent dat ze een gave heeft en in haar geval is het dat ze zielen kan bespelen. Hierdoor is haar eigen volk net zo bang voor haar als voor de oermonsters en wraakgeesten en haar moeder doet er alles aan om haar zoveel mogelijk bij de dorpelingen vandaan te houden en zo het geheim te bewaren. Maar dan rekruteert ze zichzelf als soldaat aan het militaire fort Kuwatta, waar haar gave meer dan welkom is. Ze volgt een opleiding om mee te vechten in de oorlog die het land Awaran al meer dan een eeuw in zijn greep houdt.

Dit boek is gebaseerd op Suriname en haar complexiteit aan volkeren, haar koloniale verleden en het gevarieerde landschap. Dat ervoor is gekozen om het in een fantasy jasje te steken, maakt het verhaal erg toegankelijk. Geen droge stof, maar een slowburn verhaal met complexe personages, waarbij de lijn tussen goed en kwaad opgezocht wordt, evenals het daarbij horende grijs gebied. Er is ook plaats voor actie, spanning en zelfs een romance, waarbij ik blij was dat het geen instalove was en het niet teveel op de voorgrond stond. Priya laat zien dat ze niet in alles afhankelijk is van een knappe wederhelft.

Het einde van het boek laat zien dat er ruimte is voor meer en daarmee is het balen dat we voorlopig nog wel even moeten wachten, daar Rima zelf nog niet weet wanneer ze het vervolg af heeft.

Meer recensies van Floor Flawless