Cynisch? Helaas niet...

George Knottnerus 23 maart 2020 Auteur
Het tijdloze aan deze roman van George Orwell is dat de mechanismen die hij erin beschrijft van alle tijden zijn. Om macht te doorgronden en ooit (hopelijk) machteloos te maken of althans te beheersen moet je weten wat macht is, waarom het zo verleidelijk is ernaar te grijpen. En ja, dan is het lezen van 'Animal farm' een must. Op een boerderij worden de dieren uitgebuit, mishandeld en geslacht. De dieren pikken het niet langer en verenigen zich onder de meest intelligente onder hen, de varkens. Binnen de kortste keren echter zwaaien de varkens de scepter en buiten zij de andere dieren op brute wijze uit. Als er protest komt verweert de baas van de varkens zich met de slogan: 'we zijn allen gelijk, maar wij zijn iets meer gelijk dan de rest.' Cynisch? Nee, realiteit ( helaas).

Meer recensies van George Knottnerus