Vrij en vrolijk

George Knottnerus 18 augustus 2022 Auteur
Docent beeldende vorming Annet Muller en dichter Arjan Keene maakten samen dit prachtige prentenboek. Tekeningen en versjes voor (hun) kinderen over dieren en taal gebundeld van kaft tot kaft. Bovendien vervulden hun drie kinderen ook een belangrijke rol in ontstaan, productie en promotie van het werk. De gezinsprestatie is een kleurig geheel geworden dat de fantasie en het taalgevoel van kinderen op een goede manier zal prikkelen. Een dertigtal dieren komt vrij en vrolijk langs: van Bizon, via Geldwolf en Kameleon tot Vlinder. Achterin het boek worden alle dieren nader toegelicht. Om een indruk van het boek te geven beschrijf ik er een pagina uit:

Twee ooievaars vliegen door de blauwe Hollandse lucht en dragen ieder een kindje verpakt in rode Chinese vlaggetjes in hun snavel. De ooievaars hebben een blauw KLM-vlaggetje om hun hals. In het gras naast een molen kijkt een blond jongetje naar het vliegend tafereel boven zich. Erboven prijkt de tekst:
‘Onze ooievaar heeft het maar druk
Brengt kinderen en veel geluk
Hij vliegt steeds af en aan
Waar haalt hij ze vandaan?’

Het A4-formaat van het boek is niet echt handzaam te noemen. Voordeel daarvan is dat de illustraties goed tot hun recht komen. En door het grote lettertype is het ook goed bruikbaar voor kindjes die leren lezen.

ISBN: 978-94-643-744-76
NUR: 274