Pareltje voor iedereen die verliefd is op boeken

George Knottnerus 24 maart 2022 Auteur
Juliette, een jonge Parisienne reist elke werkdag met de metro tussen haar studio en haar werk, een baan op een makelaarskantoor. Daar werken haar eveneens jeugdige collega Chloé en haar baas M. Bernard. Juliette leidt een comfortabel risicoloos leven. Toch heeft ze een bijzonderheid – ze leest niet alleen fysieke boeken tijdens haar metroritten, ze bestudeert ook andere lezers en lezeressen. Haar leven komt in een stroomversnelling als ze bij toeval oploopt tegen Zaïde, een meisje van acht. Zaïde laat haar kennismaken met Soliman, haar vader. Deze heeft een boekendepot, hij komt nooit buiten en zijn passie is het doorgeven van boeken. Het zoeken van een passende lezer voor een boek om deze te raken, roeren of blij te maken. Soliman en Zaïde leven met en in boeken lijkt het wel. Ze zijn omgeven met geheimen. Als plotseling Soliman aan Juliette vraagt om zijn boekendepot tijdelijk over te nemen en om op Zaïde te passen verandert alles.
Ik ben het niet eens met de recensenten die vinden dat het boek te dun is om een roman te mogen heten. Ondanks het geringe aantal pagina’s zijn de karakters raak getypeerd. Niet elke schrijver heeft lappen tekst nodig om de belangrijkste boekpersonages uit te diepen. Wat ik wel een tikje jammer vind, is dat de auteur af en toe haar lyrisch taalgebruik wat overdrijft.
Evengoed een pareltje voor iedereen die verliefd is op boeken.

Meer recensies van George Knottnerus