Belangrijk eerbetoon aan verzetshelden

George Knottnerus 16 januari 2022 Auteur
De auteur heeft als zoon van een gesneuvelde verzetsman een eerbetoon geschreven aan negen verzetshelden die door de nazi’s gepakt en gefusilleerd zijn. Allen belandden, woonden of werkten als gevolg van hun moedige undercover activiteiten in Ede. Zij smokkelden distributiebonnen, vervalsten kaarten, gaven strategische posities van het Duitse leger door aan de geallieerden, vingen wapendroppings op of zorgden voor onderduikadressen voor Joden, verzetsmensen of geallieerde soldaten. Zij moesten dit bekopen met hun leven, allen in de laatste fase van de oorlog. Hun lichamen zijn bijgezet in het Mausoleum te Ede. Het ene portret is nog boeiender dan het andere, alles zeer biografisch en accuraat beschreven. Met veel historisch bronnen- en fotomateriaal. Hulde voor deze belangrijke prestatie. Enig minpunt vind ik de vele taalfouten die in de uitgave zijn blijven hangen. Daar had de eindredacteur mee moeten afrekenen.

Meer recensies van George Knottnerus