Vlam in de pan

George Knottnerus 24 april 2020 Auteur
In het land van aardschokken en kernrampen toont Murakami zijn lezer dat de menselijke strijd vooral in het menselijk hoofd zelf gestreden wordt. Niet alleen de ik-persoon maar alle personages in Norwegian Wood worstelen met hun leven, dus met zichzelf. Ze willen schoonheid, liefde, de perfectie. Maar is dat bereikbaar? En dat geeft misverstand, dat schuurt en het geeft vooral spannende dialogen. De meesten van hen hebben ook een traumatische ervaring mee te dragen. Of verlies van een geliefde. Seks helpt, gezelschap en humor helpen, muziek helpt. Maar helen zij? Zal het goed komen tussen Watanabe en Naoko? Het begin van de roman vond ik een vrij traag verloop hebben. Maar zodra de vlam in de pan slaat, wordt deze roman een prachtig leesavontuur met schitterende dialogen.

Meer recensies van George Knottnerus