Andrej en Pierre...

George Knottnerus 01 mei 2020 Auteur
'Oorlog en vrede' van Leo N. Tolstoj kwam halverwege de 19de eeuw tot stand. Tolstoj schreef tegen de achtergrond van de Franse aanval op Rusland begin van die eeuw een dubbel liefdesverhaal. Dat van prins Andrej en Natasja vormt de hoofdlijn. In de scène op het slagveld waarbij Andrej stervend op zijn rug liggend zich bewust is van de schoonheid van de wolkenlucht terwijl om hem heen alles vernietiging spuwt, bewijst Tolstoj zijn grootmeesterschap. Als tegenkarakter van Andrej volgen we Pierre die niet zo'n held is maar ook een schitterend geboetseerd karakter.
Bij dit alles liet Tolstoj niet na een historisch verslag te schrijven over de Napoleontische invasie. Hierbij word je als lezer gedwongen de kruitdampen op te snuiven en weg te duiken voor de kanonskogels.
Wereldliteratuur van de bovenste plank

Meer recensies van George Knottnerus