Een epos over vijf verschillende vrouwen in ruig Australiƫ en hun leesclub

Herman Scheeper 09 augustus 2020
Deze roman is een epos van vijf zeer verschillende vrouwen op zoek naar hun bestemming. Hoe komt de beheerste verpleegkundige Sybil terecht als hoofd van de leefgemeenschap Fairvale in Northern Territory? Hoe belandt haar ex-collega en hartsvriendin Rita bij de The Flying Doctors en vindt toch haar grote liefde? Halsoverkop gaat de verliefde oer-Engelse Katie met Sybils zoon Ben mee naar Fairvale en hoe redt zij zich in dat oord, zonder enig stedelijk vertier en buren op verre afstand? Wat voor rol speelt Sallyanne, de afhankelijke vrouw van een alcoholicus met haar drie kinderen? Uit Texas duikt de enige vrouwelijke veedrijver, Della, op en heeft haar romance met een Aboriginal een kans van slagen? De leesclub verbindt al deze levens en vaak is de keuze van het boek niet toevallig, hetgeen mij en wellicht andere lezers nieuwsgierig zal maken naar de gelezen boeken.
De uitwerking van de verschillende karakters en hun onderlinge relatie houdt de boog spannend. Messcherp geeft de auteur de dreiging aan van het racisme, als de relatie van Della met de leider van de veedrijvers: Stan, in het oog loopt. Ook het Kain en Abel thema is aanwezig met de rol van de verdwenen oudere broer van Ben: Lachie. Een belangrijke hoofdrol in dit boek heeft het ruige, weidse landschap van Northern Territory en de enorme afstanden, die men vaak met een vliegtuig moet overbruggen. De auteur beschrijft overtuigend hoe voor The Flying Doctors die afstand een grote hindernis vormt hun werk goed te doen.
Kortom een meeslepend verhaal, in sobere stijl en inclusief een lesje culturele antropologie over Australiƫ .

Meer recensies van Herman Scheeper