Voorbij Niemandsland 4,5*

Hermi1 18 maart 2024
Via de leesclub van de boekenreizigers heb ik het boek Voorbij Niemandsland, geschreven door Igor Znidarsic gelezen. In dit boek ontmoeten we Viktor en zijn familie. Op dat moment woont hij nog in Joegoslavië. Maar wanneer hij elf jaar is besluiten zijn ouders om naar Nederland te vertrekken om daar te gaan wonen en werken. Zijn vader gaat eerst naar Nederland voor een woning en werk. Viktor en zijn moeder reizen hem per trein op een later tijdstip achterna. Viktor komt in een hele andere omgeving terecht waar hij zich behoorlijk aan moet passen. Het is geen makkelijke opgave voor hem, met onder andere gepest worden door medeleerlingen op de lagere school, een niet afgemaakte opleiding, verschillende baantjes en een oorlog in de Balkan. Lukt het Viktor uiteindelijk om toch zijn plek te vinden in Nederland en zo ja op welke manier dan?
De cover is mooi. We zien een jongen die in de trein door het raam kijkt naar het steeds wisselende landschap. De kleuren zijn vooral bruintinten en al met al past deze cover erg goed bij het boek. Aan het begin van het boek staat er een stamboom. Op zich zo voor het begin van het boek is die stamboom wel handig. Alleen las ik dit verhaal als e-book en vond ik het wel lastig om, als ik het nodig had, terug te bladeren om de stamboom te bekijken. De hoofdstukken zijn niet te lang en ze wisselen tussen heden en verleden, maar ook tussen Slovenië en Nederland. De geschiedenis van Joegoslavië en de verhoudingen tussen de verschillende bevolkingsgroepen komen aan de orde. Zeker ook tijdens de oorlog. Het is geen boek wat ik zomaar snel tussendoor kon lezen. Maar door de onderwerpen als migratie en waar je allemaal tegen aan loopt bij de opbouw van je leven in een heel ander land met andere taal en cultuur was ik toch wel benieuwd hoe Viktor zich verder zou ontwikkelen. Of hij uiteindelijk toch zijn plek zou kunnen vinden en zich ergens thuis zou voelen.
4,5*

Meer recensies van Hermi1