Genieten

hetezelsoortje 18 augustus 2020
Leef, lach, loch is het eerste deel in de North Ness Inn serie, uitgekomen in juli 2020. Voor mij is dit het eerste boek dat ik heb gelezen van Vanessa Gerrits en voor mij was dit een heel positieve verrassing! In het eerste deel gaat Esme op stage naar Schotland, toch wel de laatste plek die ze voor ogen had. Het gehele verhaal wordt vanuit het perspectief van Esme geschreven, waardoor je een goed beeld van haar krijgt. Gedurende het verhaal ontwikkeld Esme ook duidelijk. In het begin is ze veel oppervlakkiger met haar spray tan en roze laarzen, waar ze later veel minder bezig is met haar verschijning (nette haren en make-up bleek niet haalbaar in Schotland).

In het verhaal komen ook een aantal duidelijke, hedendaagse, thema’s naar voren. Zo heeft Esme de drang om op haar 23e nog te beginnen aan een studie, om zichzelf te bewijzen aan haar omgeving. Haar twee beste vriendinnen hebben inmiddels hun masters op zak, een vliegende start op carrière gebied en perfecte vriendjes. Spoiler alert; het lijkt aan de buitenkant altijd perfecter dan van de binnenkant. Dit laatste komt ook terug in de vorm van social media. Esme besluit een socialmedia-detox te doen gedurende haar tijd in Schotland – voornamelijk omdat ze niet in een tropisch paradijs zit – en leert daardoor veel meer in het hier & nu te zijn, in plaats van foto’s van haar eten te maken. Ondanks dat deze toch wel serieuze thema’s, is het verhaal enorm vlot en met veel humor geschreven. De thema’s zitten er mooi op een subtiele wijze in verwerkt.

Zoals je merkt in mijn recensie is vooral karakter Esme sterk uitgewerkt. Een redelijke flap-uit, met een sterk karakter en een verleden met een verkeerd vriendje. Over dit laatste wordt nog niet heel veel uitgewerkt, hopelijk zien we hier meer van in deel 2. Een ander belangrijk karakter is natuurlijk Rory: de knappe Schot (onmisbaar in een feelgood!). Ook Aileen is een belangrijk persoon, die zich als een soort moeder ontfermt over ‘alle kinderen’ van de Inn. En last but not least Sheana, die er als goede nieuwe vriendin voor zorgt dat er genoeg donuts worden gegeten in het verhaal.

Ik noemde het net al even; deel 2 van deze serie. Op de blog van Vanessa Gerrits wordt al verklapt dat het tweede deel een kerstverhaal gaat zijn, waarin dezelfde karakters weer terug zullen komen. Ik kijk er enorm naar uit!!

Oh ja, leuk weetje. Ik heb even gegoogeld: Drumnadrochit bestaat dus echt!

Conclusie: een heerlijke feelgood roman met precies genoeg humor en hedendaagse thema’s. Dit boek vond ik om te genieten en krijgt daarom van mij 5-sterren. Het enige min-puntje; het verhaal was te snel uit.

Meer recensies van hetezelsoortje