lugubere horrorthriller

hijvannederlands 25 april 2023
Kort geleden verscheen "De laatste vijf" van auteur Jeroen van Berckum. Het is het huiveringwekkende tweede deel van De schaduwkronieken, een serie losstaande verhalen met een luguber randje en een spannende twist.

Waar "Villa Vita Nova" al behoorlijk luguber is, weet de auteur het horrorgehalte in dit deel te overtreffen. Ik begrijp het woord "schaduw" steeds beter, want het blijkt een voorspellende weergave te zijn van de duistere en best heftige inhoud.

Na de nucleaire ramp van 2956 leven mensen en humanoïdes naast elkaar in regio’s. Wanneer Abel na een mislukte inbraak met de trein vlucht, ontmoet hij de heer Graffin, die hem redt uit een penibele situatie.

Die neemt Abel mee naar een veilige plek bij de Elite op het platteland, waar hij samen met vier andere jongeren mag verblijven. Maar dan blijkt dat Graffin geen gewone jager is …

Deze horrorthriller houdt het midden tussen 24 uur (Marcel van Driel), de complete Harry Potterreeks (J.K. Rowling) en De executie (Daniëlle Bakhuis).

Abel komt terecht in een fantasierijke game. De lezer wordt voortdurend in spanning gehouden wie hierbij zal overwinnen.

Wanneer je denkt de afloop te weten, vindt er een zeer onvoorspelbare wending plaats. En om bij de woorden van de auteur te blijven: Maak je op voor een grote finale."

Het is geschikt voor onverschrokken young adults vanaf 13/14 en zeker niet voor tere kinderzieltjes.

Meer recensies van hijvannederlands