Makkelijk leesbare en kort maar krachtige thrillernovelle

In ‘Broers’ laat Marlies Slegers blijken een veelzijdig auteur te zijn, want deze thrillernovelle is niet te vergelijken met haar ‘lievere’ boeken ‘Briefjes voor Pelle’ en ‘We moeten je iets vertellen’. Er is weinig ruimte om te beschrijven wie er een belangrijke rol spelen en wat hun achtergronden zijn. Daardoor is het een goede keuze om met een uitgebreide proloog te beginnen.

Tussen de regels door leest de oplettende lezer dat er iets zal gebeuren met Carlos, de oudere broer van de zestienjarige hoofdpersoon Raf. Carlos is een aantal maanden geleden uit huis vertrokken. Raf heeft taal noch teken meer van hem vernomen, totdat hij denkt dat hij zijn broer bij het naar school fietsen ziet.

In ‘Broers’ schrijft de auteur een aantal bijzondere en nauwelijks opvallende vooruitblikken, die later samen met de gebeurtenissen als puzzelstukjes in elkaar blijken te vallen. Ze stort je in een spannend avontuur met Amerikaanse toestanden. Raf besluit ’s middags te gaan spijbelen. Wanneer hij thuis zit, krijgt hij allerlei berichten dat er op school iets heftigs aan de hand is. Via een livestream ziet hij dat er op zijn middelbare school een aanslag plaatsvindt. Die wordt zeer realistisch en minutieus beschreven en bovendien weet de auteur heel knap de gevoelens van de naaste omgeving van de slachtoffers te verwoorden, waardoor ze bij de lezer de juiste snaar weet te raken.

Carlos wordt verdacht bij de aanslag betrokken te zijn, een gegeven dat zorgt voor voldoende spanning om erachter te willen komen of dat daadwerkelijk het geval is. Bij Raf komen allerlei details en herinneringen naar boven en mede door schuldgevoel besluit hij op zoek te gaan naar zijn broer om erachter te komen wat zich precies heeft afgespeeld.

‘Broers’ is een krachtige novelle, die makkelijk leest (ook door het prettig leesbare lettertype) en is zeker geschikt wanneer je niet houdt van al te dikke boeken.
Ik durf het wel aan om dit aan te raden voor 12+. Hoewel het verhaal over een best heftig onderwerp gaat, wordt het nergens te zwaar beschreven.

Meer recensies van hijvannederlands