razend spannende pageturner

Het is me eindelijk gelukt om "No escape" van Cis Meijer te lezen.

Cis is iemand die zich enorm inzet voor de leesbevordering en reist daarvoor graag het hele land door. Wanneer ik minder positief bedoelde geluiden hoor, waarbij Cis "de koningin van de korte zinnen" wordt genoemd dan krijg ik daar een vervelend gevoel bij.

Cis verdient juist een compliment, want zij weet leerlingen enorm te boeien en aan het lezen te krijgen. Met "Game on" staat ze niets voor niets op nummer 1 in de DC100.

Ook met "No escape" heeft ze weer een razend spannend verhaal, dat nergens te heftig is, geschreven en is beslist al te lezen vanaf een jaar of elf.

Al op de eerste bladzijde zet ze de lezer aan het denken wat er aan de hand is, zodat je alleen maar door wilt lezen. Ook laat ze je vanuit verschillende perspectieven (de vriendinnen Bella en Ivy en een mysterieuze derde persoon) het verhaal beleven, waardoor de spanning nog meer toeneemt.

Wanneer de lievelingsdocent van Ivy een ludieke afscheidsmail naar school stuurt en verdwijnt, vindt iedereen dat een geslaagde grap. Alleen Ivy vindt het raar: hij zou haar nog helpen voor de komende toets.

Als haar vriendin Bella tijdens een hypnose-act op het schoolfeest óók spoorloos verdwijnt, gaat Ivy op onderzoek uit. Ze ontdekt een foto waarop Bella zoent met Ivy’s crush. Hoe kan ze! Wil Bella hun vriendschap kapotmaken? En heeft haar verdwijning iets te maken met die van hun docent?

Cis voegt interessante ingrediënten toe aan deze pageturner, zoals de actiegroep Rebel in Action (Mooi gevonden, Cis!) en needle spiking, wat mooie gespreksstof voor een klassengesprek oplevert. Verder zet ze je voortdurend aan het denken over wat er toch aan de hand zou kunnen zijn met de verdwenen docent.

Toch is er een verbeterpuntje, maar dat is voor de vormgever. Die witte letters op een zalmroze achtergrond zijn niet prettig leesbaar. Wellicht is dat in de volgende drukken aan te passen.

Meer recensies van hijvannederlands