Tragische trektocht

Hilde 17 mei 2023
In zijn thuisland Zweden is Ulf Kvensler (54) al lang geen onbekende meer als scenarioschrijver en regisseur van (comedy)series. Maar met zijn debuut Het hoge Noorden heeft hij zijn jongensdroom verwezenlijkt: een boek schrijven. Een thriller die zowel in het verwende Scandinavië als in ons taalgebied hoge ogen gooit.
De korte inhoud: het koppel Anna en Henrik gaat al jarenlang op wandelvakantie met haar vriendin Milena. Dit jaar neemt Milena haar nieuwe vriend Jakob mee en dat brengt de groepsverhoudingen danig in het gedrang. De wandeltocht wordt een trektocht doorheen het Zweedse berggebied Sarek, een streek die ven dreigend is als Jakobs gedrag.
Kvensler heeft een prettige, filmische schrijfstijl, logisch voor een scenarist. Hij heeft ook een origineel plot geconstrueerd, waarvan de details mysterieuzer en spannender worden prijsgegeven dan een vrouwenlichaam in de Dans met Zeven Sluiers.
De flashback-indeling doet daar nog een flinke schep spanning bovenop. Het merendeel van het verhaal wordt verteld door Anna, waarbij er wordt afgewisseld door de dagelijkse avonturen in het heden en de evolutie doorheen de tijd in de relatie tussen Anna en haar vriend Henrik en tussen Anna en haar oude vriendin Milena. In de slotfase is er plots een heel andere verteller, en krijgt het verhaal een twist van heb ik jou daar.
Klein minpuntje: wie nog nooit een trektocht in de bergen heeft gedaan, in moeilijke omstandigheden dan nog, heeft soms moeite de details te volgen. Daartegenover blijft de spanningsboog constant gespannen staan door het het hoge tempo waarin het ene drama zich afspeelt na het andere.
Een aanrader!

Meer recensies van Hilde