Speuren in 2022

Hilde 04 december 2022
Dankzij Xander uitgevers kreeg ik een vooruitleesexemplaar van De hoofdrol, het debuut van de Britse Janice Hallet. Als journaliste, redacteur én schrijver van regeringsspeeches is ze gepokt en gemazeld in het schrijversvak.

Haar idee voor een eigentijdse thriller kreeg ze toen vrienden van haar, na jaren vrijwilligerswerk in Afrika, heel achterdochtig werden over een plaatselijke crowdfundingactie. En hoe communiceren mensen tegenwoordig? Juist, digitaal. Dus geen vloeiende taal, maar een duizelingwekkende stapel e-mails, Whatsappjes, mails enzomeer.
Heel in het kort: twee jonge detectives van een Londens advocatenkantoor moeten een moordzaak onderzoeken. Hun baas verdedigt de beklaagde, die volgens hem onschuldig is. Hij overhandigt hen alle digitaal verkeer van alle personages in de zaak kunnen zij de echte dader vinden? En kan de lezer dat?

Wat hebben vrijwilligers, amateurtoneelspelers, een landgoed en een crowdfunding met elkaar te maken? Alles, als de uitbaters van een plaatselijk landgoed ook een amateurgezelschap leiden en hun tweejarige kleindochter een zeldzame vorm van kanker krijgt die enkel met dure, niet terugbetaalde medicijnen te genezen is? Juist, een gala-avond, een crowdfunding, vrijwilligers en toneelspelers van allerlei slag. En er is geen manier om ze sneller en beter te leren kennen dan via hun elektronische verkeer.

Prima ingrediënten voor een sterke plot en een leuk verhaal. Toch heeft dit thrillerdebuut nog niet helemaal een WOW-factor. De auteur is creatief, de schrijfstijl erg vlot, de taal erg rijk. Het verhaal wordt echter niet perfect in elkaar gezet. Hier en daar hangt een draadje los. En -een zwaktebod- er is zelfs een deus ex machina nodig om de plot niet voortijdig te laten struikelen.
Laat dat echter geen domper op de leesvreugde zijn. Het is en blijft een leuk verhaal. En dankzij die supersnelle vorm waarin dat verhaal is gegoten (de individuele betichten zijn maximaal 1 bladzijde lang), leest het als een tierelier.

Naar verluidt verschijnt volgend voorjaar een tweede thriller van Hallet. Die ga ik zeker lezen: als ze haar sterke kanten houdt, en de zwakkere ietwat bijschaaft, wordt dat ongetwijfeld een WOW-boek.

Meer recensies van Hilde