Geen gratie voor Grace

Hilde 04 juni 2023
De Britse freelance journaliste en fanatieke jogster Bella Mackie (39) was aanvankelijk enkel bekend via haar partner, een beroemde radio-dj. Maar op 3 maanden tijd heeft ze hem in Groot-Brittannië overtroefdmet de verkoop van 250.000 exemplaren van haar thrillerdebuut: Hoe vermoord ik mijn familie? En dat is geheel terecht.

Deze grappige, bijwijlen cynische thriller is net geen cosy crime. Grace, een alleenstaande vrouw, belandt in de cel wegens moord. Een moord waaraan ze totaal onschuldig is. De zes moorden die ze wél op haar geweten heeft, zijn volstrekt geheim. Ze is er achter gekomen dat haar vader een gewetenloze miljardair is, die haar moeder in de steek heeft gelaten. Dus ruimt ze de familie stuk voor stuk uit de weg….

Wat een veelbelovend plot! En wat heeft deze vrouw een grappige, actuele schrijfstijl. Dat zou niet mogen verwonderen, haar vader was jarenlang hoofdredacteur van de wbritse kwaliteitskrant The Guardian. De lezer wordt vrijwel meteen met rollercoasterkracht het verhaal in gezogen. De tijdssprongen werken daaraan mee: een afwisseling tussen het dagboek dat Grace bijhoudt in de cel en de feiten zoals die zich hebben voorgedaan.

In dat dagboek valt vooral Grace’s minachting voor zowat alles en iedereen op: van influencers tot overdadige interieurs, van domotica tot rijke socialisten, van sufferds tot snuffers of snuivers. Dat beschrijft ze allemaal in puntige oneliners. Haar ‘hekel-lijst’ is echter zo ellenlang dat de rode draad even dreigt onder te gaan. Dat moet Mackie bij een volgend boek zeker in de gaten houden.

Dat boek gaat deze lezer dan wel weer met plezier ter hand nemen. Ik gaf 3,5 ster, naar boven afgerond.

Meer recensies van Hilde