Het intieme interview

Katja, kunsthistorica en pr-medewerker in de kunstsector, heeft het plan opgevat om diverse kunstenaars die haar echt aanspreken te interviewen om meer inzicht te krijgen in hun drijfveren. (Waarom zijn ze kunstenaar, hoe komt hun kunst tot stand...) Zo komt ze als allereerste in contact met 'de kunstenaar'. Het contact met de man loopt in eerste instantie wat moeizaam, de oudere ietwat norse man gedraagt zich erg afstandelijk en weigert eerst radicaal om een interview te geven. Katja geeft echter niet op, maar blijft hem vastberaden contacteren en gaandeweg -op het tempo en het ritme van de kunstenaar zelf- krijgt ze meer zicht op zijn persoonlijkheid, zijn dagelijkse routines en ook zijn verleden.
Katja had echter nooit durven denken 'dat het eerste interview dat ze afnam haar zo van slag ging brengen'...

Toegegeven, dit is wellicht een boek dat ik hoogstwaarschijnlijk in eerste instantie niet echt zou opnemen, want uiteindelijk is het thema in dit boek kunst... en zelf ben ik nou niet echt zo'n expert op het vlak van kunst. Maar wat was dat een totaal verkeerd idee : dit boek is namelijk zelf een kunstwerk!

Devriendt hanteert zeer vlotte taal gecombineerd met korte hoofdstukken waardoor het boek echt leest als een trein! Zijn beeldende schrijfstijl is uitermate prachtig, zo worden de kleuren van de kledij van Katja en die van de kunstenaar erg mooi weergegeven, of heeft de auteur net oog voor het detail van de inrichting van een koffiesalon enz. Daar waar het dagelijkse leven van Katja ook voldoende aan bod komt ( de relatie met haar ex-vriendin, de ontmoeting met een leuke barvrouw, de oppervlakkigheid die heerst in de kunstwereld) blijf je als lezer erg nieuwsgierig naar het échte verhaal achter de kunstenaar. Wanneer Katja op een bepaald moment zijn schilderijen vergelijkt met foto's en hij haar theatraal repliek geeft: 'Kijk nu toch eindelijk eens écht!' is de vergelijking met onze huidige maatschappij en de duizenden foto's op social media niet ver weg : hoe vaak kijken we niet erg oppervlakkig naar de de wereld om ons heen, ipv van werkelijk te zien?

Zonder alles uitgebreid en concreet te benoemen, laat de auteur tussen de regels door ruimte voor bezinning bij onszelf. Dit boek zet je door middel van schoonheid, kunst en emoties aan tot denken én voelen.
Dit prachtverhaal is voor mij een echt kunstwerk, een absolute aanrader !

Meer recensies van Hilde Van Gysegem - Redheadbookaddict