Lezersrecensie
Van ‘ik wil niet’ naar ‘ik wil nog!’
Er gaat een wereld open wanneer kinderen leren lezen. Het moment waarop letters woorden worden en woorden zinnen – dat is magie. Rein Janssens speelt perfect in op dat ontluikende leesplezier met Ik wil niet naar school, een boekje voor beginnende lezers dat niet alleen technisch goed aansluit bij AVI M3, maar ook thematisch de juiste snaar raakt.
Tim wil niet (maar dan toch wel)
Tim is net verhuisd. Zijn huis is nieuw, zijn dorp is nieuw – en nu moet hij ook nog naar een nieuwe school. Spannend! En vooral eng. Want als alles onbekend is, wie geeft dan houvast? Geen wonder dat hij de hand van zijn moeder niet los wil laten. Hij ziet zijn zus Tess vrolijk de klas in rennen met papa, maar zelf wil hij niet. Echt niet.
Toch moet het. Gelukkig is daar Lynn, een meisje dat hem rondleidt en een beetje geruststelt. Alles is groot, veel en overweldigend. In de klas leert Tim de woorden pet en bal, en de juf zorgt met spelletjes en aandacht voor talent dat ieder kind zich welkom voelt. Tim blijkt iets bijzonders te kunnen. En als hij dat mag laten zien, verandert alles: hij hoort erbij. En als de schooldag voorbij is? Dan wil hij zelfs… nóg een keer!
Verfijnde illustraties vol gevoel
Illustrator Lies Schroeyen werkt met ecoline en waterverf en weet met subtiele penseelstreken precies de juiste toon te treffen. De emoties van Tim – van gespannen en onzeker tot opgelucht en blij – zijn prachtig gevangen. Haar werk oogt eenvoudig, maar laat veel ruimte voor verbeelding. Het maakt het boekje nog toegankelijker voor jonge lezers, die via beeld en tekst samen het verhaal beleven.
Lezen op maat
Voor kinderen die rond de kerstvakantie in groep 3 zitten, is Ik wil niet naar school precies goed. De korte zinnen en eenlettergrepige woorden zorgen ervoor dat jonge lezers succeservaringen opdoen. Er worden geen hoofdletters gebruikt, wat het lezen extra toegankelijk maakt. En dat er al behoorlijk wat tekst in het boekje staat, is mooi meegenomen: zo maken kinderen ongemerkt veel leesmeters. Moeilijkere klanken zoals ieuw en cht komen ook aan bod, maar dat maakt het boekje juist uitdagend. En als het lezen even lastig wordt? Dan is er altijd wel iemand die – net als Lynn bij Tim – even kan helpen.
Herkenbaar thema, duidelijke boodschap
Niet naar school willen – welk kind kent dat gevoel niet? Of het nu gaat om verhuizen, heimwee, onzekerheid of gewoon ‘niet willen’… het boek benoemt op toegankelijke wijze wat erachter schuilt. Nieuwe situaties zijn spannend, maar met een beetje hulp, aandacht en erkenning van wat je kunt, komt het goed. De juf in het verhaal maakt dat op een speelse manier duidelijk: ze kijkt naar wie de kinderen zijn en wat ze kunnen. Zo worden onderlinge verschillen een kracht. Ik wil niet naar school is daarmee niet alleen een prettig AVI-leesboekje, maar ook een fijne gespreksstarter over emoties, zelfvertrouwen en vriendschap.
Een boek om samen van te genieten
Voor thuislezers én leerkrachten is dit boek een schot in de roos. De herkenbaarheid van Tims situatie, het eenvoudige maar betekenisvolle taalgebruik, de mooie illustraties én de hoopvolle boodschap maken dit een boek dat beginnende lezers met plezier zelf zullen oppakken. En zoals het bij leren lezen hoort: wie eenmaal de smaak te pakken heeft, wil méér.
Eerder gepubliceerd op Boekenkrant.com
Tim wil niet (maar dan toch wel)
Tim is net verhuisd. Zijn huis is nieuw, zijn dorp is nieuw – en nu moet hij ook nog naar een nieuwe school. Spannend! En vooral eng. Want als alles onbekend is, wie geeft dan houvast? Geen wonder dat hij de hand van zijn moeder niet los wil laten. Hij ziet zijn zus Tess vrolijk de klas in rennen met papa, maar zelf wil hij niet. Echt niet.
Toch moet het. Gelukkig is daar Lynn, een meisje dat hem rondleidt en een beetje geruststelt. Alles is groot, veel en overweldigend. In de klas leert Tim de woorden pet en bal, en de juf zorgt met spelletjes en aandacht voor talent dat ieder kind zich welkom voelt. Tim blijkt iets bijzonders te kunnen. En als hij dat mag laten zien, verandert alles: hij hoort erbij. En als de schooldag voorbij is? Dan wil hij zelfs… nóg een keer!
Verfijnde illustraties vol gevoel
Illustrator Lies Schroeyen werkt met ecoline en waterverf en weet met subtiele penseelstreken precies de juiste toon te treffen. De emoties van Tim – van gespannen en onzeker tot opgelucht en blij – zijn prachtig gevangen. Haar werk oogt eenvoudig, maar laat veel ruimte voor verbeelding. Het maakt het boekje nog toegankelijker voor jonge lezers, die via beeld en tekst samen het verhaal beleven.
Lezen op maat
Voor kinderen die rond de kerstvakantie in groep 3 zitten, is Ik wil niet naar school precies goed. De korte zinnen en eenlettergrepige woorden zorgen ervoor dat jonge lezers succeservaringen opdoen. Er worden geen hoofdletters gebruikt, wat het lezen extra toegankelijk maakt. En dat er al behoorlijk wat tekst in het boekje staat, is mooi meegenomen: zo maken kinderen ongemerkt veel leesmeters. Moeilijkere klanken zoals ieuw en cht komen ook aan bod, maar dat maakt het boekje juist uitdagend. En als het lezen even lastig wordt? Dan is er altijd wel iemand die – net als Lynn bij Tim – even kan helpen.
Herkenbaar thema, duidelijke boodschap
Niet naar school willen – welk kind kent dat gevoel niet? Of het nu gaat om verhuizen, heimwee, onzekerheid of gewoon ‘niet willen’… het boek benoemt op toegankelijke wijze wat erachter schuilt. Nieuwe situaties zijn spannend, maar met een beetje hulp, aandacht en erkenning van wat je kunt, komt het goed. De juf in het verhaal maakt dat op een speelse manier duidelijk: ze kijkt naar wie de kinderen zijn en wat ze kunnen. Zo worden onderlinge verschillen een kracht. Ik wil niet naar school is daarmee niet alleen een prettig AVI-leesboekje, maar ook een fijne gespreksstarter over emoties, zelfvertrouwen en vriendschap.
Een boek om samen van te genieten
Voor thuislezers én leerkrachten is dit boek een schot in de roos. De herkenbaarheid van Tims situatie, het eenvoudige maar betekenisvolle taalgebruik, de mooie illustraties én de hoopvolle boodschap maken dit een boek dat beginnende lezers met plezier zelf zullen oppakken. En zoals het bij leren lezen hoort: wie eenmaal de smaak te pakken heeft, wil méér.
Eerder gepubliceerd op Boekenkrant.com
1
Reageer op deze recensie