Een jongensboek

Jos Josso 03 februari 2020
Een aangenaam boek om te lezen, maar door de veelheid aan anekdotes van de verschillende vrienden, ontbeert het de spanning die je nieuwsgierig moet maken naar de apotheose. Zes vrienden, met uiteenlopende achtergronden, leerden elkaar in 1989 kennen en deelden sindsdien lief en leed. Ze zijn samen een brouwerij begonnen, Alle Tijd genoemd.
Hun levens, hun liefdes en andere wederwaardigheden, worden in diverse hoofdstukken uit de doeken gedaan. Allemaal aardige verhalen, maar ze blijven voor mij losse verhalen. Misschien ligt het aan het perspectief dat Giphart gebruikt, een wij-perspectief, zonder een keuze te maken wie van de zes vrienden dit verhaal vertelt; een helikopter-wij.
Giphart kan schrijven en dat laat hij in dit boek ook weer zien, af en toe om te grinniken, af en toe om te janken. Je leeft mee met de vrienden, maar omdat je met alle zes zou moeten meeleven, en je het verhaal niet vanuit één personage bekijkt, blijft dit meeleven een beetje aan de oppervlakte.
Ronald Giphart lardeert het verhaal met enkele leuke etymologische verklaringen voor sommige woorden en bedenkt ook weer enkele nieuwe woorden, zoals bijvoorbeeld 'decibeldemocratie'.
Kortom, de moeite waard om te lezen, maar hij heeft betere boeken geschreven.

Meer recensies van Jos Josso