Een driehoeksvriendschap

Jos Josso 03 februari 2020
Gideon Samson gebruikt het jij-perspectief in het verhaal van Jacob, die door zijn Griekse vader Djakos wordt genoemd. Jacob ondergaat in het begin lijdzaam zijn, door zijn moeder bedachte, 'vakantie' op een niet met name genoemd Grieks eiland bij zijn vader, Yiannis Zervakis. Moeder kan dan fijn met haar vriend Kees een paar weken naar Thailand. Hij mailt af en toe met zijn moeder, maar vermeldt niet dat hij behoorlijk lang op het vliegveld heeft moeten wachten tot uiteindelijk zijn vader kwam opdagen. Hij is in no time door al zijn 31 stripboeken heen en vraagt zich af hoe hij de komende weken moet doorkomen. Tot hij Michális (Miech) tegenkomt, een half Nederlands, half Griekse, iets oudere jongen, die op het eiland is geboren. Michális is een opgewekte jongen die het leven, en vooral zijn verliefdheid op Puck, luidkeels viert, en dit allemaal met Jacob wil delen. Totdat Jacob iets te ver gaat.
Jacob leeft op bij de vriendschap van hem met Miech en Puck. Mondjesmaat komt de lezer erachter dat Jacob een onzekere jongen is, die met weinig plezier terugkijkt op zijn basisschooltijd. Toch blijft dit nogal onderbelicht. Hij biecht een geheim op bij Miech en Puck, namelijk dat hij onzichtbaar kan worden als hij dat wil. Dit houdt verband met het feit dat hij, in groep 8, liever niet gezien wilde worden. Hier had Gideon Samson, naar mijn idee, iets meer op in kunnen gaan. Ook de relatie tussen vader en zoon had wat mij betreft meer uitgediept mogen worden.
Het jij-perspectief - "Jij hebt gelijk. Natuurlijk heb je gelijk. Nu je na drie uur vliegen boven de wolken op de vliegveld van dat kleine eiland bent geland zit Yiannis Zervakis inderdaad niet op jou te wachten." - is bijzonder, een beetje wennen, maar ik voel me er niet directer door aangesproken. Eerder vind ik het heel af en toe een een beetje vreemd. Ik verwachtte dan bijvoorbeeld een 'hij'.
Over het geheel genomen een aardig boek, prettig om naar te luisteren, prima voorgelezen door Louis van Beek (****) en ongetwijfeld een heerlijk boek voor kinderen uit de hoogste klassen van het basisonderwijs, die de gevoelens die Jacob heeft waarschijnlijk zullen herkennen.

Meer recensies van Jos Josso