Trauma's laten zich niet wegstoppen

Vorige week las ik 'Trauma' van Charles den Tex ter voorbereiding van #theemeteenverhaal bij Boekhandel Verkaaik afgelopen zondag. Het was een hele gezellige bijeenkomst waar Charles vele anekdotes en achtergrondinformatie vertelde. Een echte aanvulling naast de leeservaring.

'Trauma' is deel 2 in de waarschijnlijk trilogie rond John Antink, voormalig ex-chef van de geheime dienst en ex-spion. Zoals de cover al zegt "Het verleden is nooit voorbij", wederom wordt John geconfronteerd met een heftige ervaring uit het verleden. Zijn aanwezigheid in het begin van de oorlog in Afghanistan heeft ongemerkt voor een trauma gezorgd en trauma's laten zich niet wegstoppen.

Het is net als deel één wederom een heerlijke spionagethriller om te lezen. Bewust weinig flashbacks naar deel één, zoals Charles zelf zei en daarom zeker aan te raden om De repairclub eerst te lezen. Continu hink je net als John op één been, wie is te vertrouwen en wie niet. Wat is de echte waarheid en wat heeft John verdrongen?

Zoals altijd bij Charles den Tex zit het plot ijzersterk in elkaar en leef je intens mee met John en zijn vrienden van de repairclub. Sterke en boeiende personages complementeren het boek. Daarnaast is er ook oog voor de actualiteit zonder daar een enorm oordeel over te vormen, maar het is de realiteit en verdient een plek in het boek. Het voelt als een realistisch verhaal, maar leuk was dan om te horen welke dichterlijke vrijheden Charles zich heeft gepermiteerd om het plot nog aantrekkelijker te maken.

Meer recensies van Joyce Remmerswaal