Aanrader

jufveronique 13 augustus 2019
Voor lookieblog mocht ik dit boek lezen : De foto op de kaft van het boek sprak me totaal niet aan. Ik had hem al enkele keren zien passeren op sociale media, maar ik heb er nooit bij stilgestaan waar het boek zou over gaan. Aan de andere kant moet de kaft me wel zijn bijgebleven, want toen men mij de boeken doorstuurde welke ik zou lezen, herkende ik hem direct. Je krijgt hem ook direct 2 maal want naast de hardcover krijg je ook nog een extra boekomslag, waar Esther Mastenbroek zich voorstelt en je ook eerder verschenen boeken kan zien. Eenmaal je in het verhaal zit, kan ik de gekozen cover ook wel een plaats geven. Daar ben ik wel blij om, want Jeroen Murré is echt wel een creatieve kameleon. Maar het blijft een riskante keuze, vind ik. Wat heel jammer is, want dit is echt een boek die je moet gelezen hebben. Hendrick is een historische roman gebaseerd op ware gebeurtenissen. Bianca haar researchwerk hieromtrent is zeker heel reëel en de bronnen krijg je achteraan haar boek mee. Het verhaal zelf is prachtig geschreven. Je waant je helemaal in de 17e eeuw. Iedere setting is zodanig beschreven dat je de plaatsen meeneemt in je hoofd. Als je het boek even weglegt, weet je zo terug waar je bent en kan het verhaal verder gaan. Bepaalde quotes uit het boek blijven gewoon in je hoofd hangen : “Toen ik je meenam, trilde je als een grashalm in de wind, nu sta je als een boomstam fier rechtop” is er eentje van. Het boek zelf is onderverdeeld in 3 delen. Elk deel heeft 9 hoofdstukken. Het eerste deel is het leven van Hendrick toen hij zijn eerste stappen plaatste in het nieuwe land ; Nieuw Amsterdam dat later New York zal genoemd worden. Hier wordt ook zijn eerste kennismaking met de wilden van het land beschreven. Zijn menig over de Barbaarse mensen, daar kan je hem helemaal in volgen. Het vertelt ons ook meer over de visie die de blanken hadden toen ze Amerika binnenkwamen en zich wilden vestigen op het land van de Lenapé. In dit deel wordt Hendrick ook gevangen genomen door de Indianen en door een (gelukkig) misverstand wordt hij toevertrouwd aan een Indiaanse stam. Het tweede en derde deel vertelt ons meer over het leven bij die stam. Door sommige indianen wordt hij opgenomen als 1 van hen, anderen blijven hem zien als de witte indringer. Zijn hoofddoel was om te kunnen ontsnappen, maar ziet hij een moment om dit dan ook uit te voeren? Ik raad je dan ook aan, om dit boek in je hand te nemen en je te laten terugkeren in de tijd. Eenmaal je door het boek bent, ben ik benieuwd welke mening jij deelt? Kan je enig begrip opbrengen voor bepaalde situaties of kies je resoluut voor de kant van de Nederlanders of van de indianen. Dit boek kan gerust gelezen worden vanaf 12 jaar vind ik.

Meer recensies van jufveronique