Als de nacht eindigt

Ik nam deel aan de leesclub van Booklantis met dit boek. Ik wilde graag deelnemen, omdat het een dystopisch young adult boek is. Ik had nog niet veel van dit genre gehoord en wou hier graag eens een boek van lezen. Dit om te zien of het genre me aanspreekt.
Lya heeft nog nooit de zon gezien. Sinds een verwoestende zonnevlam door het Amerika van de toekomst geraast heeft, kan niemand meer overdag buiten komen. Ze slapen overdag en leven ’s nachts. Lya is toch wel benieuwd naar wat er allemaal is buiten haar eigen dorp. Daarom gaat ze met haar 2 vriendinnen op wandel. Dit is het begin van een een avontuur, vol spanning, angst en nieuwe ontdekkingen. Want wat als je toch niet sterft van in de zon te lopen?
Het boek komt rustig op gang. Door de uitgebreide omschrijving van het leven van Lia, krijg je een heel duidelijk beeld van hoe ze leeft. De meeste scenes zijn heel gedetailleerd uitgeschreven waardoor je precies mee in het verhaal kan wandelen. Dit zorgt ervoor dat je ook echt mee in het verhaal zit.
Dit is een YA-boek. Het is fijn dat er aandacht besteed wordt aan de actualititeit. De klimaatverandering is een groot thema in dit boek. Doordat dit de laatste tijd heel uitgebreid in de media is, zet het boek je ook wel aan het denken. Zou het echt kunnen dat een zonnevlam alles verwoest en we enkel ’s nachts nog kunnen buiten komen. We zouden zoveel mooie details van de wereld missen. Reizen zou er dan ook niet meer inzitten of het zou heel lang duren.
Het boek leest super vlot. Eens je er in begonnen bent, kan je het nog moeilijk wegleggen. Er zitten verschillende plottwists in. Het einde had ik echt niet zien aankomen. Daarom wil ik eigenlijk echt wel het 2e boek lezen.
Ik vond het een fijn boek om te lezen. Maar het genre heeft me niet volledig kunnen overtuigen. Ik ga zeker het vervolg lezen en misschien tussendoor nog eens een boek in dit genre maar het zal zeker niet bewust meer op mijn TBR-lijstje komen. Voor mij staat het een beetje te ver van mijn bed. Ik lees liever iets wat meer aanleunt bij de tijd waar we nu in leven.

Meer recensies van Julie Van Cauteren