Spanning in de lucht

Ik heb dit boek gelezen voor een leesclub bij Hebban. Ik heb me ingeschreven voor deze leesclub, omdat het een jeugdboek is. Ik ben altijd wel opzoek naar nieuwe boeken om aan leerlingen aan te raden. Het boek gaat over de cubacrisis. Ik wist hier zelf niet veel van, dus zag het lezen van dit boek als een win-win situatie. Zo kon ik ineens ook bijleren.

Het boek speelt zich af in Londen, 1962. Ray en Stevie zijn vrienden maar ook buren. Ze vinden een meisje in de schuur. Het meisje haar naam is Anna. Ze is heel mysterieus en vertelt heel weinig over zichzelf. Ze stelt veel vragen aan Ray en Stevie, maar aan Anna mogen geen vragen gesteld worden. Op het moment dat Anna gevonden wordt, is er een grote oorlogsdreiging door de cubacrisis. De vrienden hebben heel veel vragen over Anna. Waarom zit Anna juist bij Stevie in de kolenschuur? Wie zijn de gifmengers?,…

Het boek is opgedeeld in 7 grote delen. Elk deel is een dag, het laatste deel speelt zich enkele weken later af. Dit zorgt ervoor dat je als lezer een duidelijk beeld krijgt in de tijd en het verhaal vlot te volgen is. We volgen het verhaal steeds vanuit het perspectief van de kinderen. Hierdoor is het verhaal ideaal voor de doelgroep (10-12 jarige).

Het verhaal bestaat uit 2 grote delen: een geschiedkundig stuk (cubacrisis) en een spannend stuk ( het verhaal van Anna). Persoonlijk vind ik dat het spannend stuk meer op de voorgrond staat in dit boek. De cubacrisis wordt op een eenvoudige en begrijpbare manier aangeraakt in het boek. De lezer die echt veel over deze periode gaat willen leren, blijft met dit boek wat op zijn honger zitten.

In het boek worden heel veel verschillende thema’s aangehaald. Thema’s zoals vriendschap, opkomen voor je mening, rouw, mensenrechten,…. Allemaal belangrijke thema’s om aan kinderen mee te geven. De slogan op de cover “Het beste wapen is je stem” sluimert ook een heel boek met je mee. Doordat de slogan op de cover stond was ik blij hier zeker meer van bewust tijdens het lezen van dit boek.

Meer recensies van Julie Van Cauteren