Fangirl

Julie Van Cauteren 04 oktober 2019
Ik nam deel aan de leesclub van Booklantis met dit boek. Ik wilde graag deelnemen, omdat het genre fanfictie is. Ik had nog nooit van dit genre gehoord en wou hier graag eens een boek van lezen. Dit om te zien of het genre me aanspreekt. Ik had totaal geen idee wat me te wachten stond.

Olivia is een fangirl in hart en nieren. Al haar vrije tijd gaat naar de band 5 seconds of summer (5SOS). Ze schrijft ook veel verhalen over 5SOS die ze deelt met haar volgers. Olivia haar leven speelt zich dan ook vooral of op Twitter. Het lot heeft beslist dat Olivia haar droomband kan ontmoeten. Het begin van een ander leven dat voor haar gaat beginnen.

Het verhaal wordt verteld vanuit 2 perspectieven. Enerzijds het verhaal van Olivia en anderzijds het verhaal van Ashton (bandlid 5SOS). Er komt af en toe ook een verhaal tussen. Uiteraard een fanfictie verhaal dat Olivia deelt met haar volgers op Twitter.

Het verhaal bevat heel wat clichés. Ik denk ook dat dit iets typisch is voor het genre. Maar tijdens het lezen stoorde dit absoluut niet. Het is logisch dat een rijk bandlid zich wat meer kan permitteren. De romantiek in het verhaal vond ik heel braaf. Ik denk niet dat jongeren van die leeftijd in het dagelijks leven zo braaf zijn. In het begin boeide ik me hier wel wat in op. Maar ik heb dit vrij snel los kunnen laten.

Het is een heel vlotte schrijfstijl. Hierdoor kan je het boek in één ruk uitlezen. Het boek houdt je in de ban tot het einde. Het plot had ik absoluut niet zien aankomen. Wat ik wel een fijne twist aan het verhaal vond.

Ik heb tijdens het lezen niet bewust stilgestaan dat de band 5SOS echt bestaat. Na het lezen ben ik uiteraard op internet een foto van de band gaan opzoeken. Ik had tijdens het verhaal een totaal ander beeld van de jongens van de band.

Ik vond het een fijn boek om te lezen. Het is voor mij geen genre waar ik spontaan naar zal nemen in een boekhandel. Ik was vroeger (en nu nog steeds) geen echte fangirl zoals Olivia. Ik kan me voorstellen dat fans van 5SOS dit boek heel graag lezen en zich volledig kunnen inbeelden hoe Olivia denkt en zich voelt.

Meer recensies van Julie Van Cauteren