Jetsetleven van de Valentines

Wanneer je de cover van dit boek ziet, heb je direct een feelgood gevoel. Een boek waar je vanaf de eerste bladzijde direct in het verhaal zit en je zou het perfect in 1 trek kunnen uitlezen.

“Licht, camera, liefde” is het eerste boek in de reeks de Valentines. De reeks gaat over de beroemde familie Valentines. Het eerst boek gaat over Hope. Hope is BIJNA 16 jaar. Wat in de Valentines familie een heel belangrijke leeftijd is. Dan mag je mee het jetsetleven. Hope is de jongste van 4 kinderen. Ze heeft nog twee zussen (Mercy en Faith) en één broer (Max). Voor ze in de schijnwerpers mag staan, concentreert ze zich nu vooral op de liefde. Die liefde denkt ze te vinden bij Jamie. Maar, zoals in het echt leven, loopt het in dit boek niet altijd zoals Hope denkt.
Het boek is volgens mij geschreven voor jongeren (13-14jaar). De schrijfstijl is daarom ook anders dan een gewoon boek. Hope bekijkt in het boek alles vanuit het oogpunt van een film of het regisseren ervan. Deze stukken worden afgewisseld met hoe het er dan echt aan toe gaat. Deze stukken zijn duidelijk herkenbaar in het boek door de verschillende lettertypes. Ik heb me hier niet aan gestoord en vond het zelf echt bij het boek, het verhaal, passen.

Hope maakt een grote ontwikkeling door tijdens het boek. Van een meisje dat hoopt zo snel mogelijk een jetsetleven te leiden, tot een meisje dat haar eigen keuzes maakt en minder afhankelijk wordt van haar familie. In het begin komt Hope heel naïef over. Misschien zelfs een beetje dom. Ze wil de privé lessen niet volgen, ze heeft geen vrienden,… Aan haar ouders heeft ze ook niet veel. Haar vader zit in Amerika en haar moeder zit in een instelling, omdat het momenteel allemaal wat zwaar is voor haar. Haar broer en zussen genieten van het bekende leven. Dagelijks komt iemand van hen wel in de krant. Hope ontdekt doorheen het verhaal dat het leven duidelijk niet alleen maar bestaat uit glitter en glamour.

Het einde van het boek maakt je al warm voor het tweede deel. Hopelijk moeten we hier niet te lang op wachten.

Meer recensies van Julie Van Cauteren