Het jaar waarin ik mijn haar verloor

Ik heb dit boek van Hebban.nl ontvangen door een winactie. In ruil voor dit boek schrijf ik deze recensie. Ik heb me ingeschreven voor deze winactie na het lezen van het leesfragment. De vlotheid van het lezen van deze enkele korte hoofdstukken sprak me meteen aan.
Het boek gaat over Barbara Van Beukering. Als belgische lezer kende ik deze dame niet. Maar om het boek te begrijpen is dit niet nodig. Barbara gaat naar de kapper en ontdekt een kaal plekje. De kapper raadt haar aan om hiermee verder te gaan. Dit is het begin van het verhaal.
Het boek is geschreven in korte duidelijke hoofstukken. Elk hoofdstuk heeft op zijn manier betrekking tot het onderwerp. De hoofdstukken zijn zowel herinneringen uit haar jeugd als momenten in het heden. Het haarverlies blijkt uiteindelijk de auto-immuunziekte alopecia areata te zijn. Bij Barbara werd deze getriggerd waarschijnlijk door stress.
De combinatie van humor en herkenbare situaties zorgt er voor dat het boek toch luchtig blijft om te lezen. Dit vond ik een meerwaarde.
De schrijfster van dit boek is opzoek naar een nieuwe identiteit door deze diagnose. Ze kijkt doorheen het boek heel kritisch naar zichzelf. Ze vertelt open over de zaken die op dat moment allemaal spelen in haar leven. Hoe ze omgaat met het verlies van dierbare, de problemen in haar eigen gezin en het proberen te aanvaarden van haar ziekte. Ze is hier heel open over en kaart hierbij zeker enkele problemen van de gezondheidszorg aan.
Barbara stelt zich heel wat vragen om alles een plaats te kunnen geven. Vragen die je vaak in het dagelijkse leven stelt maar met niemand over praat. Barbara is een dame van acties. Ze denkt na over vragen en probeert deze zo snel mogelijk in de praktijk om te zetten.
Het boek speelt zich af tijdens de coronaperiode. Een periode die nog vers in het geheugen zit maar die we toch ook zo ver mogelijk willen wegduwen. Door dit boek te lezen moest ik vaak zelf wel even terugdenken aan deze periode.
Het is een eerlijk en dapper verhaal dat heel vlot leest.

Meer recensies van Julie Van Cauteren