Boekenweek geschenk 2023

Ik heb dit boek gelezen voor een leesclub bij Hebban. Ik kreeg dit als geschenk cadeau, zoals zovele onder jullie tijdens de boekenweek. Ik zag dat Hebban een leesclub organiseerde en heb spontaan deelgenomen. Dit is het eerste boek dat ik las van Lize Spit.

Dit boek gaat over Jimmy en Tristan, 2 jongens van 9 en 12 jaar oud. Beide hebben ze op deze leeftijd al een rugzakje met zorgen te dragen. Tristan is een vluchteling uit Kosovo. Als Tristan in België komt, zit hij in dezelfde klas als Jimmy. Jimmy neemt Tristan onder zijn vleugels, zodat hij kan volgen in de klas en sneller Nederlands leert. Ze zien elkaar niet enkel op school maar ook veel buiten de school. De familie van Tristan krijgt geen goed nieuws. Tristan hoopt zijn familie te kunnen helpen met zijn plan. Maar hoe ver kan je hierin gaan?

Het boek is opgedeeld in 4 grote delen. In het eerste deel maken we kennis met Jimmy en Tristan. We komen wat meer te weten over hun achtergrond. Deel 2 speelt zich grotendeels af bij Tristan thuis. We leren zijn familie wat kennen. Tijdens dit deel komt er ook al een deel van het plan ter spraken. Deel 3 gaat over het moment dat Jimmy bij Tristan mag gaan logeren. Hierin komen dan wel wat cultuurverschillen aan bod. Het laatste deel is de uitvoering van het plan.
Ik moest in het begin even wennen aan de opbouw van het verhaal, maar doorheen het verhaal begrijp ik wel vanwaar deze delen kwamen.

Het is een kort boek (90blz) maar een boek waar zeker een sterk verhaal in zit. Het boek speelt zich vooral af in de jaren 90, maar toch komen er zeker nog wel aspecten aanbod die ook nu actueel relevant zijn. De vluchtelingencrisis is hier een groot onderdeel van.

Het boek had me direct in de ban omdat ik de omgeving herkende. Dit is altijd wel fijn om te lezen. Het heeft een open einde. Dit einde heeft me toch nog enkele dagen aan het nadenken gezet. Hoe zou het aflopen? Loopt het af zoals ik zou willen dat het afloopt? De vraag die ik ook nog lang in mijn hoofd heb gehad is, hoe ver ga je voor een vriendschap.
Ik denk dat ik persoonlijk liever een meer afgerond einde heb. Er mag voor mij dus gerust een deel 5 komen met het einde van dit boek.

Meer recensies van Julie Van Cauteren