Lyrisch en gevoelig meesterwerkje

Karen 27 oktober 2022
Trond, een man van in de zestig, heeft zich teruggetrokken in een eenvoudig en afgelegen huisje op het Noorse platteland. Zijn dagen vult hij met basale zaken als houthakken en boodschappen doen. Maar vooral denkt hij veel terug aan zijn jeugd. Als jongen van vijftien bracht hij met zijn vader de zomer door in een zomerhuisje in het oosten van Noorwegen. Vijftig jaar later staan twee ingrijpende gebeurtenissen uit die zomer nog altijd op zijn netvlies gebrand. Trond lijkt, na het overlijden van zijn vrouw, niet verder te kunnen met zijn leven voordat hij deze trip down memory lane heeft gemaakt.

De Noor Per Petterson is in zijn vaderland een gevierd schrijver en heeft zowel in Noorwegen als in vele andere landen literaire prijzen in de wacht gesleept. Zijn roman Paarden stelen betekende zijn internationale doorbraak. Het boek is tevens sfeervol verfilmd onder de titel ‘Out stealing horses’.
Kenmerkend voor de boeken van Per Petterson zijn de kleine verhalen over gewone mensen. Het zijn overwegend trage verhalen, geschreven in een lyrische stijl met lange zinnen en bloemrijke beeldspraak.

Ook in Paarden stelen versterkt deze beeldspraak de dromerige sfeer, je wordt als lezer echt meegenomen in het ruige Noorse landschap.

"Het schitterde en het flonkerde als duizenden sterren, als de Melkweg in de loop van de herfst wellicht, wanneer hij als een schuimende waterval tevoorschijn kwam"

Wat verder opvalt is dat Per Petterson een bijna terloopse manier van schrijven heeft. Door de kleine, achteloze bijzinnetjes die hij regelmatig gebruikt, krijg je als lezer het gevoel dat je dichtbij de ik-persoon staat. Dat hij een mens is van vlees en bloed die ook zijn twijfels heeft.

"Ik kan me niet herinneren of ik er ooit bang voor ben geweest, dat zal best”

De lezer krijgt in Paarden stelen meerdere thema’s voorgeschoteld, zoals coming of age, jeugdtrauma, vrijheidsdrang en loyaliteit ouder-kind. Ze worden op subtiele wijze uitgewerkt, en wordt veel ruimte gelaten voor de fantasie van de lezer.

Dit alles maakt Paarden stelen tot een waarachtig en fijnzinnig vlechtwerk van stijl en thematiek. Een aanrader voor lezers die houden van trage, psychologische romans en een lyrische schrijfstijl.
Vijf dikke sterren.

Meer recensies van Karen