Voor een dubbeltje geboren

Karen 25 juni 2023
In Niet geschikt voor publicatie neemt Gabrielle la Rose haar lezer mee in het Amsterdamse criminele circuit. Al op de eerste bladzijden wordt de lezer meegezogen in een verhaal vol geweld en straattaal.
Als gevolg van een onveilige jeugd komt Tye op jonge leeftijd op straat terecht in de keiharde wereld van drugs en geweld. Daar leert hij als geen ander om te overleven, en om de demonen die in hem wonen de baas te worden.

Het verhaal springt heen en weer in de tijd tussen Tye’s jeugd en zijn huidige leven als één van de leiders van een drugsbende. Mede hierdoor, maar ook door haar meeslepende schrijfstijl waarin straattaal en meer beschouwende stukken elkaar afwisselen, houdt La Rose haar lezer moeiteloos bij de les. Wel zijn de beschrijvingen van het geweld nogal prominent aanwezig, met minder expliciet geweld was de boodschap naar mijn mening ook overgekomen.

Een heel sterk punt van dit krachtige debuut is de manier, waarop de auteur haar personages neerzet. Zo bereikt ze dat je zelfs voor de harde, criminele Tye af en toe sympathie kunt voelen. Je voelt dat in deze jongen met zijn extreem duistere kanten diep van binnen ook een gevoelig mens schuilt, een kind van de rekening die zich door het leven heen vecht. En je leert begrijpen hoe vriendschap en loyaliteit in criminele kringen werken.

Dit is zo’n boek dat je een genadeloos kijkje geeft in een wereld die normaliter aan het oog wordt onttrokken. De onderwereld. Het is beslist geen boek voor tere zieltjes. Maar op mij heeft het diepe indruk gemaakt.

Meer recensies van Karen