Krachtig klimaatverhaal

Karin Bennink 27 november 2023 Hebban Recensent
Heb jij op school wel eens een Klimaatdag of -week gehad? Heb je met bewondering naar Greta Thunberg gekeken toen ze in Amsterdam of bij de VN speechte? Of wil je een positief boek vol actie lezen? Dan is deze titel van Mark Boode een aanrader. Boode is een oprichter van Teachers for Climate. Hij zet zich in voor een groene toekomst en verwerkt die boodschap op een pakkende manier in dit verhaal over Yanna.

Yanna is een sportieve meid die na een voetbalwedstrijd door een tegenstander benaderd wordt nadat ze een kaastosti bestelt. Ze gaat een avondje met haar mee naar een bijeenkomst van een klimaatactiegroep. Daar leert ze meer over de acties en besluit ze zich aan te sluiten bij de groep. Al snel wordt duidelijk dat die keuze de nodige weerstand oplevert. Yanna moet het opnemen tegen de (voor)oordelen van haar beste vriendin en vader. Zo leert ze zichzelf kennen en durft ze steeds beter te kiezen voor de zaken die zij leuk en belangrijk vindt.

Net als een andere jeugdroman over dit onderwerp, 'Dwarsloper' van Mijke Pelgrim, volg je het verhaal door de ogen van een vrouwelijke hoofdpersoon die de klimaatbeweging ontdekt. Zij ontmoet nieuwe vrienden in de klimaatgroep en beleeft ook haar eerste echte liefde binnen deze groep. Boode weet deze personages geloofwaardig te maken. Vooral de dialogen met haar ouders en de oordelen die Yanna daarover heeft, zul je herkennen: "Op vrijdagavond maken mijn ouders het gezellig. En dan bedoel ik: elke vrijdagavond...Maar deze vrijdag doen mijn ouders nog makkelijker en gezelliger dan anders. En dat is pas echt rampzalig."

Boode zorgt er ook voor dat je een realistisch beeld krijgt van de acties van een klimaatgroep. Zo lees je bijvoorbeeld welke afwegingen de groep maakt als het gaat om veiligheid en geweld. De uitgangspunten van de klimaatbewegingen komen daarin op een praktische manier terug. Geen geweld is bijvoorbeeld zichtbaar door de hulp van een ander als Yanna iemand wil slaan. Gezamenlijke leiding zie je terug doordat alle leden een steentje bijdragen bij de acties.

Het einde is uiteindelijk wat te zoet. Hierin lijkt de kracht van de klimaatbeweging bijna een sprookje, omdat deze ook de volwassenen en nagenoeg alle andere minder betrokken leerlingen uiteindelijk meekrijgt. Het is jammer dat daardoor het realistische verhaal enigszins verloren gaat. Gelukkig volgt er dan het nawoord van actievoerder Jesse van Schaik, die met de activistische titel "Vecht! Vecht! Vecht!" realistisch verwoordt hoeveel er nog te winnen is. Dat is een hele wereld.

Meer recensies van Karin Bennink