Geen geslaagde mix

Kate 07 juni 2020
Toen ik dit boek op de Hebban-plank zette, had ik nog nooit iets gelezen van deze schrijfster. Blijkbaar zijn haar boeken mateloos populair, want het duurde even voor ik het te pakken kreeg. God zij dank niet zelf aangeschaft, want dit was een teleurstelling.

Duidelijk geschreven om mee te liften met de populariteit van Dan Brown. Denk aan een uiterst slechte mix van één van zijn mysteries en zo'n onvervalste Bouquet-reeks toestand.

Het verhaal draait om de vroege jaren van Anna Boleyn, de rol van Maria Magdalene en een gek die achter vrouwelijke speurneuzen zit die het 'mysterie' wensen te ontrafelen. De lezer wisselt tussen wat Anna Boleyn meemaakt aan het Mechelse hof, Franse hof of elders - en het heden. In het heden gaat het om zo'n rijk koppel dat samen met vrienden een kasteel restaureert en ... iets geheimzinnigs ontdekt in het geheimzinnige kasteel, terwijl een geheimzinnige moordenaar onderzoekers op dramatische manier doodt op plekken in Londen, Parijs, blah-blah.

Jammer, het had beter gekund. Want het gegeven is interessant, dat Anna Boleyn inderdaad nogal wat jaren heeft doorgebracht aan hoven met invloedrijke vrouwen. Wat heeft zij daar geleerd? Door wie is zij beïnvloed? Wat waren haar overtuigingen? Er is een intrigerende link tussen een belangrijk gedicht, dat als manuscript blijkbaar vanuit Frankrijk in handen kwam van Anna Boleyn en later door haar dochter Elizabeth is vertaald.

Maar ja: ben je bekend met het Evangelie van Maria Magdalena, ken je de Bijbel een beetje en veel geschiedenis (feministisch en doorsnee) ... dan is dit helemaal geen aanrader. Interesseert je dat allemaal niet? Dan dient nog opgemerkt dat het thriller-gehalte laag is, de personages van karton en je beter bent met Dan Brown of een van z'n andere, betere volgelingen.

Meer recensies van Kate