Uitzonderlijke thriller

Kristel 01 november 2019
AUTEUR:
Anne – Laure Van Neer 1975
We kennen deze auteur van haar debuut Justine en haar tweede boek Maurice die beiden genomineerd werden voor de Hercule Poirotprijs. Deze Belgische auteur slaagt er steeds in een thriller neer te zetten met een grappige toets.
THRILLER:
De zwangere Anne-Laure belandt na haar zoektocht voor een goedkoop huurappartement bij Louise en Roger. De voorwaarde voor de lage huurprijs is dat ze een beetje hulp zou bieden om Roger wat mee in het oog te houden want die lijdt aan erge dementie. Alles lijkt soepel te verlopen tot op een dag wanneer ze een manuscript vindt dat blijkbaar is geschreven door Louise zelf. Haar nieuwsgierigheid krijgt de bovenhand en begint met lezen. Het verhaal dat gaat over het echtpaar zelf, is prachtig geschreven. Zo levensecht, dat ze aan alles begint te twijfelen, zeker wanneer er een lijk in voorkomt.
MIJN MENING:
Een boek om in één ruk uit te lezen. Het verhaal zit niet vol met zinderende spanning zoals in menige thriller, maar onthult steeds voldoende om de drang om verder te lezen aan te houden. De hoeveelheid personages is mooi beperkt gehouden en zijn goed uitgewerkt. Ik begreep de begeerte van Anne-Laure om verder te willen lezen, want zelf wou ik ook alles uitpluizen. Dit alles met de een vleugje humor, een niet alledaagse of wel alledaagse moordenaar naargelang hoe je het zelf ziet, en je krijgt weer een uitzonderlijke thriller, eigen in zijn soort dat volgens mij alleen Anne-Laure Van Neer kan schrijven.

Met dank aan BoekenWurmen en uitgeverij Vrijdag

Meer recensies van Kristel