Bijzonder boek!

Laura19907 01 oktober 2020
Hedendaagse Fanatisme, geschreven door een uitgerangeerde historicus. Uitgegeven door Thomas G. Het boek is extreem controversieel en valt niet in goede aarde. Thomas wordt door media en social media aan de schandpaal genageld.
Enkele maanden later vindt hij de dood.
Zijn vrouw overdenkt het gebeuren in een Ierland.
Een freelance journalist duikt in de affaire van Thomas Geel en zoekt contact met Thomas opvolgster die de zaak aanhangig heeft gemaakt. En er is ook nog een dochter en zoon.
Voor hun is de affaire nog niet helemaal verleden tijd, maar dat klinkt Thomas zelf uit een nagelaten manuscript op....

Dit boek mocht ik lees voor de desbetreffende leesclub op Hebban.
Het boek kwam binnen en het trok meteen.
Mooie felle cover zonder veel opsmuk. Heerlijk geurende bladzijden en uitnodigende eerste woorden om verder te lezen.
Het boek is qua taalgebruik echt een pareltje. Poëtisch, beeldend, gewoon fantastisch eigenlijk.
Je ziet, voelt, en ruikt het bijna.
De verspringen van personages is ook mooi gedaan van Isa, die het leven met haar man overdenkt, naar dochter Leonie, naar de freelance journalist Joris.
Het verhaal van Isa trok mij het meest dit doordat ze het verleden verteld hoe het leven was, en hoe het was om te leven met Thomas. Je leert het gezin kennen en dit onder de geweldige omschrijving van het landschap van Ierland.
Meer moeite had ik soms met Leonie, voor mij kwam ze net zoals in het boek ijskoud over en had niet zoveel feeling met haar
Joris ontrafeld de affaire, maar had soms moeite met 'zijn' stukjes. Voornamelijk door dat hier toch wel de meest moeilijke woorden in voor kwamen, die ik moest opzoeken. Dat haalt wel de snelheid uit het verhaal.
Richting het einde van het boek leren we het verhaal van Thomas kennen. Dit was toch wel een heftig stukje boek.
Wel bleef ik na de laatste bladzijde om te slaan beetje met een onbestemd gevoel zitten. Denk dat het kwam door dat het einde op eens een beetje pats boem is, net als Thomas dood en voor mij toch ook wel open.

Groot pluspunt vind ik ook wel de humor in het boek lekker droog en sarcastisch, echt mijn humor en heb echt af en toe zitten grinniken
Verder is het geen boek dat je zo even uitleest, niet alleen door de af en toe moeilijke woorden in het boek, je moet ze echt opzoeken anders mis je een deel van het verhaal, maar ook omdat het af en toe echt even moet bezinken.

Voor dit boek geef ik 4 sterren. Dit door het o zo mooie taalgebruik, het leven van de personages dat je keert kennen. De soms lastige woorden en het gebruik van vreemde talen in het boek, die niet vertaald worden brengt dit boek een ster in mindering. Dus daarom uiteindelijk 4 sterren

Meer recensies van Laura19907