Geen boek voor iedereen, wel van genoten

LaurianneBooks 14 oktober 2020
Als eerste begin ik met het volgende te zeggen: Marieke is een Leuke Vrouw die een Leuke Man verdient.
Het boek zelf leest erg vlot, de schrijfstijl van Marieke is erg aangenaam. Je gaat als lezer echt mee op pad met Marieke. Soms komt haar schrijfstijl wel wat hard over, doordat ze erg kritisch overkomt. Hiermee bewandeld ze een dunne lijn tussen erg kritisch en humoristisch. Maar Marieke is ook kritisch op haarzelf, waardoor er een mooie balans is. Ik kan dit soort humor wel smaken.
Af en toe heb ik toch gelachen om de absurditeit van sommige verhalen en belevenissen. En vaak waren ze ook (helaas) herkenbaar. Marieke is erg open en eerlijk over haar ervaringen.
Maar soms waren er ook gedachtensprongen die ik niet helemaal kon volgen en waar ik het absoluut niet eens mee was. Het vergelijken van een blauwtje lopen voor mannen met vrouwen die verkracht worden gaat voor mij ab-so-luut niet op. Er zijn daarnaast veel veralgemeningen en ook veel herhalingen van bepaalde onderwerpen waardoor ik soms dacht "oké, ik weet het nu wel".
De toon had dus soms wat luchtiger gemogen, maar aan de andere kant heeft Marieke een zwaar liefdesleven gehad. De harde waarheid van hoe liefde kan zijn is een fijne tegenstelling met alle verbloemingen die we in het dagelijkse leven tegenkomen.
Samengevat: Marieke in Tinderland is een fijn boek met kritische ondertoon. Het is geen boek voor iedereen, maar je moet het zeker met een korrel zout nemen. Dan kun je oprecht genieten van het boek en lachen om de gekkigheid van Tinderland.
(Ik ontving dit boek als recensie exemplaar van de uitgeverij.)

Meer recensies van LaurianneBooks