Het begint met een leugen.

leentje4trixie 14 april 2020
De saraceense samenzwering-Era Richmen is genomineerd voor de Hebban thrillerprijs.

Het is geen geheim dat Era Richmen het pseudoniem is voor de duo vrienden Eric Bakker en Herman Zandstra. Voor de nieuwe auteursnaam gebruiken ze het anagram van hun voornamen.

Eric Bakker geboren in Amsterdam volgde net als Herman(Hengelo) een MBA opleiding Herman studeerde af in 1998 en Eric (cum laude) in 2009.Naast vrienden zijn het ook oud collega’s onder het genot van een glas wijn spraken ze erover dat ze een boek wilden schrijven en besloten toen dit samen te doen .

Eric heeft diverse leidinggevende functies in de vastgoedsector
Herman is bedrijfsdeskundige met diverse management functies voor personeel&organisatie hij is momenteel oa Hoofd Jeugdopleiding voetbal bij RCL leidersdorp.

Eric haalt zijn inspiratie veelal uit songteksten heeft een rijke fantasie en is creatief Herman leid alles in goede banen, registreert waar nodig en bedenkt de thema’s.
Over de complotten en plot’s kunnen ze soms heftig discussiëren maar het haalt het beste van beide naar boven.

Over het boek,

Jim Matteos komt in Iran in contact met Soraya alhoewel hij niet onder deze naam reist kent deze dame zijn naam,ze weet teveel over hem.
Jim is geheimagent en onderzoekt de ontvreemding van splijtstofstaven uit de kerncentrale van Iran.
De Israëlische regering overweegt de Iraanse centrales te bombarderen want ze voelen zich net als de Verenigde staten ernstig bedreigd.
Jim word belast met het onderzoek en Soraya beweerd meer te weten en over belangrijke informatie te beschikken.De splijtstofstaven zouden in het bezit zijn van een onbekende groepering.
Ze komen overeen dat Soraya meer informatie vrijgeeft onder bepaalde voorwaarden die oa voor haar veiligheid heel belangrijk zijn en net dan vind er een aanslag plaats.Meerdere aanslagen volgen zonder dat iemand de verantwoordelijkheid opeist en wat nog vreemder is er werden geen splijtstofstaven gebruikt.Op de plaats delict worden vreemde codes aangetroffen die na veel gepuzzel en tijd leiden naar de ultieme plaats en datum waar de gevaarlijke objecten wel zullen worden gebruikt.

Actie thriller? Ik zou het eerder een misdaadroman noemen.

De saraceense samenzwering,

Het verhaal heeft een aangename schrijfstijl de personages vertellen het verhaal aan jou daar geniet ik echt van.Op die manier heb je het gevoel deel te nemen aan het verhaal er een deel van te zijn.
Tijd , plaats en personages wisselen constant en zo komt een spannend verhaal tot stand.
Ik vond het ook niet verwarrend overkomen al moet je zo wel 100% gefocust blijven.
Jim,Soraya en Hashim domineren het verhaal zij zijn de hoofdpersonages.

Het onderwerp van het verhaal vind ik origineel het is iets wat anno 2020 wel een actueel onderwerp is spijtig genoeg.En dan bedoel ik niet de verdwijning van splijtstofstaven maar de reden waarom deze worden ontvreemd en de gevolgen daarvan.
Het verhaal word goed opgebouwd /onderbouwd en je wil absoluut weten hoe het verder gaat het blijft spannend ook al weet je al vlug wie er achter zit.Omdat het over een groepering gaat ken je ze niet allemaal en blijft het tot op het laatste gissen wie er allemaal bij betrokken is.

Naast spanning is er ook plaats voor grappige momenten tussen Jim en Tess zij is computerspecialist en helpt hem met zijn missie de gesprekken tussen hen zijn erg vermakelijk en geven wat ademruimte in het verder ernstige oorzaak en gevolg.
Wie de groepering is en waarom ze zich zo noemen werd kort maar krachtig uitgelegd en benodigd geen verdere uitleg om het te begrijpen het duo heeft zijn huiswerk goed gemaakt.

Wie Hashim is en waarom hij doet wat hij doet is een actueel probleem en ook de achterliggende reden waarom allochtonen radicaliseren spijtig maar helaas.Daarom is de Saraceense samenzwering zo’n goed verhaal .Het gebeurt gelukkig niet elke dag of niet helemaal zoals in dit verhaal.

Fijn in dit verhaal is dat je ook Jim beter leert kennen en de persoon achter hem waarom hij is wie hij is en doet wat hij doet.De auteur heeft een goed evenwicht gevonden ze vertellen genoeg zodat de lezer weet wie Jim is maar niet teveel zodat het geen overbodige informatie word en het ook niet de vaart en spanning uit het verhaal haalt.
Het is een mooi verhaal geworden met verwachtte en onverwachtte wendingen maar heel leuk ,om te lezen.

Hashim is het typische voorbeeld van de vreemdeling die gemanipuleerd word om onrust en verderf te zaaien een soort van oorlog te ontketenen.Het is iets wat corrupte hogere machten ook in onze hedendaagse maatschappij toepassen.

Eric en Herman jullie hebben dit goed gedaan het boek is een aanrader.

Meer recensies van leentje4trixie