Waar is Emma?

leentje4trixie 14 april 2020
Ilse Ruijters heeft al naambekendheid in de thriller wereld ze debuteerde met De onderkant van sneeuw .Deze huiveringwekkende psychologische thriller is bekroond met de Hebban thriller debuutprijs 2015. Later als ik dood ben haar 2de boek won de Hebban Thriller Award 2017 en belandde dat zelfde jaar ook op de shortlist van de Goudenstrop.
Met Meisje van me staat ze op de Longlist voor de Hebban Thrillerprijs 2020.

Tom is eigenaar en goeroe van de Mindset Academy een zeer succesvol coaching bedrijf .
Ze organiseren seminares om mensen te leren om te gaan met emoties en tegenslagen,het verleden los te laten focussen op de toekomst that’s the spirit.

De toekomst ziet er zonnig uit Amber zijn vrouw geeft de Academy een gezicht ze coacht’s de mensen met succes.
Privéé gaat het wat moeizamer Amber werd geboren zonder baarmoeder maar ze willen wel een kind gelukkig is daar Kirsten die hun wil helpen om draagmoeder te zijn.De zwangerschap verloopt goed en Amber en Tom zijn bij de bevalling aanwezig.

Ze zijn dolgelukkig als dochter Emma gezond geboren word. De volgende ochtend als ze Emma willen ophalen in het ziekenhuis zijn Kirsten en Emma verdwenen.Kreeg Kirsten spijt en verdween ze op eigen initiatief en wie hielp haar dan? Of worden Tom en Amber ingehaald door het verleden?

Veel schrijvers hanteren de schrijfstijl vertellende vanuit hun personages en daar hou ik van dan lijkt het of alles tegen jou als lezer word verteld en maak je deel uit van het verhaal je wordt ook medeplichtig .

Het verhaal begint veelbelovend en spannend en dan blijf ik wat op mijn honger zitten.Je weet van de samenvatting dat Kirsten en Emma weg zijn en met een boek van ruim 300blz weet je op blz 100 nog niet het volledige wie waarom wat dat is normaal maar het mag wel die richting uit gaan. Ik vind de spanningsopbouw te mager en veel van de informatie overbodig.Ik kwam niet echt in het verhaal en het was nog net goed genoeg om verder te willen lezen.

Door de overdaad aan informatie mist het verhaal diepgang Je komt wel veel te weten over de personages en de motieven achter hun daden over Tom ontdek je dat hij een ladykiller is zonder respect voor hen maar overdaad schaad ook hier.

Eigenlijk moet het hier over Emma gaan en fraai zal het dan wel niet worden het gaat tenslotte om een verdwijning en we lezen een thriller maar de vaart kwam er pas laat.

En dan ineens BAM alsof het ineens snel snel moest gaan was (waren)daar de dader(s). Het hele hoe wat waarom.
Vanaf daar krijgt het verhaal vaart en zat ik helemaal in het verhaal en werd het toch nog interessant.

De personages zijn goed gekozen en gedoseerd iedereen die in het boek voorkomt krijgt zijn verhaal en aandacht dat het nodig heeft zodat hij/zij in het verhaal past.
Het(de) eigenlijke onderwerp(en) van het verhaal vind ik origineel en interessant.

In elk verhaal heb je Sympathieke en minder sympathieke personages en dan heb je ook nog die gene waar je (bijna)letterlijk van moet (ko..en)overgeven.Voor zover ik me kan herinneren had ik altijd in elk verhaal wel sympathie voor minstens één persoon behalve in dit boek geen één personage kon me een goed gevoel bezorgen.

In zijn geheel bezien is het toch nog een goed verhaal geworden sommige delen hadden anders uitgewerkt moeten worden zodat het verhaal meer over Emma had gegaan toch is het inhoudelijk als je het onderwerp van het boek bekijkt toch nog een goed verhaal geworden met een goed uitgewerkt plot.

Naar mijn mening verdient Meisje van me wel geen plaats op de Shortlist.

Meer recensies van leentje4trixie