Moord of zelfmoord,that's the question

leentje4trixie 27 juni 2019
Deon Meyer
4 Juli 1958 Paarl Z-Afrika
Behaalde zijn bachelorgraad Engels-geschiedenis
Woonde lang in het historische stadje Melkbosstrand de meeste van zijn romans schreef hij daar.
In de jaren '80 was hij journalist bij het Volksblad.
IN1991 werkte hij als copywriter op de pr afdeling van de universiteit van de Vrijstaat Santem.
Zijn eerste kortverhaal schreef hij in 1992 hij schreef er in totaal 13.
In 1992 schreef hij ook zijn eerste roman Ikarus later hernoemd als Wie met vuur speelt.
Deon Meyer zal later zeggen dat hij dit boek als een jeugdzonde ziet.
In de Bennie Griessel serie verschenen al 6 boeken.
Prooi was de 6de en werd dit jaar(2019) voor ons vertaald de andere waren in 2015 Icarus, 2014 Cobra , 2013 zeven dagen , 2012 Der10 uur en Duivelspiek.
In 2017 schreef hij voor de spannende boekenweken De vrouw in de blauwe mantel.

Ik heb Prooi gelezen voor de 5* van de VN,ik las nog nooit eerder een Bennie Griessel of een ander boek van Deon Meyer.
Ze staan wel op mijn wil ik lezen lijstje en zijn in mijn bezit ik kwam er alleen nog niet toe om er in te beginnen,dat ga ik na Prooi zeker nog doen.

Het verhaal bestaat uit 2 verhaallijnen,enerzijds van Daniel Darret die in Bordeaux een nieuw leven is begonnen nadat hij zijn gewelddadig leven achter zich heeft gelaten.
Anderzijds vanuit Bennie Griessel en Vaughn Cupido die tot de valken behoren in Z-Afrika.
De valken een eenheid die staat voor ernstige delicten van het directoraat voor prioriteits en misdaadonderzoeken.
Ze krijgen een zaak doorgeschoven van de SAPD(zuid Afrikaanse politiedienst).Het misdrijf betreft ,of moord of zelfmoord.
Het onderzoek is dan al 8 dagen oud,het misdrijf al 3 weken.

Daniel Darret leeft zijn rustige leventje in Bordeaux en wil dit het liefst mogelijk tot zijn levenseinde volhouden hij is tevreden met zijn huidige bestaan.Hij werkt als knecht bij een meubelrestaurateur in de wijk Chartrons en houd ervan kapotte dingen weer heel te maken.
Op een nacht red hij een vrouw uit de klauwen van haar aanranders en aan zijn rustig bestaan komt een einde.
Enkele dagen later ziet hij Lonnie lopen een oud collega en deze word achtervolgd door een louche figuur.Hij weet dat dit een teken moet zijn dat zijn verleden hem heeft ingehaald.Wat doet Lonnie hier anders?Hoe heeft Lonnie hem hier gevonden?

Bennie en Cupido onderzoeken de dood van een man die uit een trein verdween en langs de sporen word gevonden net buiten de Drie susters.
Is hij geduwd of gesprongen.
De SAPD schuift de zaak door naar de valken Bennie en Cupido beginnen hun onderzoek naar deze mysterieuze zaak.
Ze gaan op zoek naar alle personen die met deze trein mee waren maar twee aanwezigen zijn spoorloos verdwenen hun ID blijkt vals te zijn.
Wie waren ze? En waarom gebruikten ze valse paspoorten?
Opgejaagd door het systeem en bang dat ze ondanks het gebrek aan informatie of bewijs van moord toch iets zouden kunnen vinden worden ze van hoger hand gedwongen hun onderzoek te staken en te verklaren dat Johnson Johnson gestorven is omdat hij zelf uit de trein sprong.
Hun overste Kalena wil dat ze onder de radar toch bezig blijven met het onderzoek maar veel levert hun zoektocht niet op.Ze weten dat het moord was ,maar wie zit er achter en waarom?

Ondertussen heeft Lonnie,Daniel gevonden en legt deze hem uit dat hij Daniel nodig heeft om zijn vaderland te dienen.
In eerste instantie weigert hij want dat zou betekenen dat hij terug moet naar zijn oude levensstijl.

Het verhaal diept een probleem op zoals het in de realiteit ook aan toe kan gaan,corruptie en omkoping of afpersing.
Ergernis overheerst op sommige momenten precies wel eens het eigenlijke doel nl het misdrijf ontrafelen.
Het speelt zich deels in Frankrijk af,nl Bordeaux en Parijs als ook in Z- Afrika.
De verhaallijnen zijn in het begin heel uitgebreid met veel details maar als de twee verhaallijnen samen komen wisselt het heel snel,te snel precies of het nu allemaal nog op een paar blz verteld moet worden.
Sommige recensies schrijven dat het allemaal te voorspelbaar werd,die mening deel ik niet ,misschien lag het bij mij aan het te warme weer,minder geconcentreerd.Het was voor mij verrassend wie en wat het waarom was wel duidelijk.
De dood van een oude man brengt de waarheid aan het licht,want ook hier is de vraag,moord of zelfmoord.

Het was een mooi in elkaar gestoken verhaal,er zat ook wat romantiek in zoals Bennie die zijn Alexa ten huwelijk vraagt.
Ik gaf het boek 4*.

citaat: Goed. We hebben redenen om te geloven dat de forces of evil de suïcide van die umadala daarbinnen in scène hebben gezet.We zoeken motieven voor moord,Flif.We zoeken vrienden en contacten ,we zoeken hanky-panky , duistere staats geheimen, wereld-heerschappijcomplotten.Wat dan ook . Dus unlock de foon,en geef ons de pareltjes.Volledige harddiskanalyse van de pc , inclusief mails,browsergeschiedenis,social media....
Unlock de foon? Unlock de foon?Wacht ik pak even snel mijn toverstafje uit de winkel van Garrick Olivander,dat met een feniksveer erin.....
Garrick wie?
Jissis zegd Flif Davids.Geen voetbal,geen Harry Potter.Ooit van vrije tijd gehoord Kappie?
Je bent echt de minst ontwikkelde cop die ik ken.Wat doe jij in je vrije tijd?
Een volbloed valk heeft geen vrije tijd,Flif.We leven voor ons werk.
Ja,ja whatever.

Meer recensies van leentje4trixie