Iedereen heeft een masker op

Lena Blomme 08 november 2022
Achter Maskers M.G. Crow / Martine Pauwels

Onlangs las ik het boek ‘Achter Maskers’ van M.G. Crow (pseudoniem van Martine Pauwels).
De proloog triggert meteen om verder te lezen. Wie zijn die gemaskerde mannen die ziekelijke dingen doen met een jong meisje.
***Hij genoot van haar kreten. Ze klonken als muziek in de oren”**
De rest van het verhaal speelt zich af in Venetië 1780.
Wanneer Francesca, getuige van een moord, bij het lichaam van de dode gemaskerde man knielt, wordt ze opgemerkt door een andere, ook al gemaskerde man.
Hij neemt haar onder zijn goede en neemt haar mee naar zijn thuis, kasteel Sandrini. Eens daar kan zij als dienstmeisje aan de slag.
We maken kennis met een heel aantal personages, Marco, Marcello, Chiara, Vincenzo, Angelo.
Deze vrienden hebben een heel goede band, en hebben een geheim genootschap gestart, waar uiteindelijk Francesca ook deel van mag uitmaken.
Er blijkt al snel dat niet enkel op carnaval maskers gedragen worden. Iedereen verbergt zich erachter, zowel letterlijk als figuurlijk.
Niet iedereen lijkt te zijn wie hij beweert te zijn. Er is heel wat aan de hand. Hooggeplaatste personen houden zich met duistere zaken bezig en het vriendenclubje is vastbesloten hier een einde aan te stellen.
Het boek begint met een romantische toets. Zo hebben zowel Francesca, Chiara en Vincenzo hun liefdesverhaal. Om te weten welke hun respectievelijke geliefde is, ga je het boek moeten lezen.
Maar ga nu niet denken dat je in een zeemzoete roman bent terechtgekomen, want al snel volgen er meerdere spannende hoofdstukken en beland je in zelfs een aantal bloederige scènes.

Waarom vreest iedereen voor de veiligheid van Francesca? Wat heeft het verleden hiermee te maken? Waarom werd die man vermoord? En wat heeft alles te maken met het meisje uit de proloog?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik in het begin nogal overrompeld werd door al die personages. Ik ben zelfs na enkele hoofdstukken opnieuw gestart met lezen. In een gewoon boek blader je gewoon even terug om na te lezen wie nu wie was, maar in een e-book gaat dat niet zo gemakkelijk, dus ben ik gewoon opnieuw gestart.
Daarna ging het lezen vlot en ik leefde al snel mee met het vriendenclubje van 5. Elk personage heeft wel iets waardoor je voor hen een zekere sympathie gaat voelen. Zelfs voor Chiara die soms als niet zo positief persoon wordt voorgesteld.
Achter maskers is het 2e boek dat ik las van deze auteur. Eerder las ik al “De heks en de Rattenvanger.
En ik denk dat er nog zullen volgen.

Meer recensies van Lena Blomme