De koffer

Lena Blomme 12 maart 2024
Het verhaal :
Na vele jaren huwelijk is August het beu, zijn dominante vrouw heeft zijn leven lang genoeg verpest. Hij pakt een koffer en vertrekt.
Enkele uren later wordt hoofdinspecteur Frederick Swarts opgeroepen voor een onrustwekkende verdwijning. Al snel zit hij met een moordzaak, waar niets is wat het lijkt. Lukt het Swarts, om de zaak op te lossen? Hij krijgt daarbij hulp van zijn echtgenoot Ollie om deze zaak te ontrafelen

Mijn leeservaring
Het boek op amper 2 dagen uitgelezen. Dit debuut leest als een trein.
Spijtig genoeg voor August, gaat zijn treinreis niet zo vlot. Wanneer hij op een dag beslist dat zijn vrouw hem nu lang genoeg het leven zuur heeft gemaakt, pakt hij zijn koffer en vertrekt. Je ziet het echt allemaal voor je. August, zeulend met een koffer, die hij met moeite de trappen van het station op krijgt. Grappig en triest tegelijk… August op de vlucht. Zal het hem lukken weg te komen? Als lezer leef je echt met hem mee, ook al weet je ondertussen wat er speelt.
Wanneer hoofdinspecteur Swarts wordt opgezadeld met een verdwijning / moordzaak, lijkt de zaak vrij snel opgelost te zijn. Maar al snel lijkt niets wat het is en komt er nog een twist. Meerdere personen lijken verdacht. Meteen ga je meedenken, meezoeken. . Uiteindelijk valt bij mij het kwartje bij rinkelend glas en een kopje thee.
Wanneer op het einde hoofdinspecteur Swarts, mede dank zij het meedenken van zijn echtgenoot Ollie tot een oplossing komt, krijg je een beetje een Agatha Christie gevoel, zoals wanneer Poirot op het einde van een boek, in aanwezigheid van de verdachten de zaak oplost.

Bloedstollend spannend is het niet, maar dat hoeft niet. Ik heb me alvast geamuseerd met deze bij momenten ook grappige whodunnit.

“En zo eindigde de zaak met een vertolking waar elk moderne-dansgezelschap trots op zou geweest zijn.”

Wanneer komt er nog een boek van Beirnaert, en zijn de mieren er dan ook weer bij? ;-)

Meer recensies van Lena Blomme