Wie heeft het gedaan?

Lena Blomme 27 januari 2023
Een tijdje geleden won ik bij Hebban dit boek van Clare Mackintosh.
Het laatste feest is het eerste deel van een reeks met rechercheur Ffion Morgan .
In het kort :
Rhys Lloyd bezit een aantal vakantiehuizen aan de rand van een meer. Op oudejaarsavond heeft hij het hele dorp uitgenodigd voor een drink. Elk jaar wordt er naar oude traditie een nieuwjaarsduik gehouden in het meer. Maar dit jaar verloopt alles net even anders. Er wordt een lijk gevonden in het ijskoude water. Rechercheur Ffion Morgan, zelf ook inwoner van het dorp, wordt belast met de zaak . Wie van haar buren, vrienden en familie heeft de moord gepleegd? Iedereen is verdacht.

Mijn leeservaring :
Een boek van Clare Mackintosh ga ik niet snel aan mij voorbij laten gaan. Ik was dus ook blij dat ik bij Hebban dit boek had gewonnen.
Maar eerlijk gezegd kon dit boek me niet echt bekoren. Het las wat moeilijk. Ik vond het wat saai en langdradig. Ik had ook moeite met de vele personages. Eerlijk gezegd, als ik het zelf had gekocht of had geleend in de bib, had ik het al lang aan de kant gelegd. Maar ik vind het maar eerlijk, dat als je een boek wint, je toch ten minste de moeite doet om het uit te lezen.
Het verhaal speelt zich af in het heden, op het moment van de moord. Tijdens het onderzoek van Ffi(on), bijgestaan door rechercheur Leo Brady, maken we kennis met zowel de dorpsbewoners als met de mensen uit de vakantiehuizen. De hoofdstukken in het heden worden afgewisseld met hoofdstukken uit het verleden. Iedereen lijkt zowat een motief te hebben om de moord te hebben gepleegd. Zelfs Ffion heeft wel enkele geheimen.
Het boek bestaat uit 2 delen. Op het einde van deel 1 dropt Mackintosh een bommetje. Vier woorden maar, vier woorden die me doen besluiten om toch maar verder te lezen, want dit zou wel eens een heel andere draai aan het verhaal kunnen geven.
De verdachtenlijst groeit, de zoektocht naar de moordenaar gaat verder. Slagen Ffion en Leo erin de zaak op te lossen? Zelf word ik ook wat enthousiaster en wanneer dan uiteindelijk de “echte(?)” waarheid naar boven komt, ben ik dan toch nog blij dat ik het boek helemaal heb uitgelezen.
Hoewel Mea Culpa mijn absolute favoriet van Mackintosh blijft, waag ik me misschien nog wel aan een volgend boek met Ffion Morgan in de hoofdrol. Om te besluiten met de laatste woorden van het boek “Op een dag. Maar nu nog niet”

Meer recensies van Lena Blomme