Jongbloed - Sasha Laurens

Vanaf het moment dat dit boek aangekondigd werd was ik meteen enthousiast! Als fantasy liefhebber mocht deze niet in mijn must reads ontbreken! Zodra de blogtour voor Dutch Venture Publishing online kwam wist ik een plekje te bemachtigen!

En wat een fantastisch boek! Het leest weg als een trein. Het is zo lekker vlot geschreven dat ik hem binnen korte tijd uit had. Het gaat over tiener vampieren en over de karakters is heel goed nagedacht. Hoe gedraagt een tiener zich? Hoe praten ze? Het verhaal word verteld vanuit 2 perspectieven, waardoor het nog levendiger word.

Synopsis

Kat Finn en haar moeder kunnen nauwelijks rondkomen van leven onder de mensen. Net als alle vampieren moeten ze Haema drinken, een dure synthetische bloedvervanger, om te overleven. Dit omdat bijna de hele mensheid is besmet met een virus dat dodelijk is voor vampieren. Kat kijkt niet uit naar een onsterfelijk leven waarin ze amper geld heeft, maar als ze hoort dat ze is toegelaten tot Harcote, een prestigieuze school die in het geheim alleen voor vampieren is, weet ze dat haar leven op het punt staat te veranderen... Taylor Sanger is opgegroeid in de rijke vampierwereld, maar ze heeft genoeg van hun conservatieve waarden. Vooral als het gaat om seksualiteit, want ze is openlijk lesbisch. Wanneer Taylor vervolgens op het dode lichaam van een vampier stuit en Kat een schokkende ontdekking doet in de archieven van de school, realiseren de twee zich dat er duistere geheimen zijn op Harcote – geheimen die hen verbinden met de machtigste figuren in het vampierrijk én met het synthetische bloed waar ze allemaal van afhankelijk zijn.

Alles samenvattend is een fantastische young adult. Er zit vol met dilemma’s van nu. Armoede, discriminatie, uitsluiting en het queer zijn. Al vind ik wil dat de nadruk hierop een beetje te groot is geworden waardoor het afleid van het plot.

Meer recensies van Lezen_en_leven_met_nienke