Lezersrecensie

Een pareltje dat jong en oud zal bekoren

Liana 07 maart 2021
Davide Morosinotto heeft met Twee fonkelende sterren in de blinkend witte sneeuw een mooi en aangrijpend verhaal neergezet. Het boek bevat de nodige portie avontuur, maar is anderzijds ook erg leerzaam. Het leert kinderen en jongeren iets bij over het communisme, de Sovjet-Unie en Wereldoorlog II. Alhoewel het avontuur dat Victor en Nadja meemaken niet waarheidsgetrouw is, schetst het boek - naar mijn inziens - wel een goed beeld van hoe het er in die tijd aan toe ging in de Sovjet-Unie.

Daarnaast vind ik het ook erg knap hoe Davide het verhaal vertelt. Het wordt namelijk verteld in dagboekvorm: de ene schrijft in het blauw, de andere in het rood. Verder worden er ook afbeeldingen en kaarten toegevoegd zodat je je het verhaal nog beter kan inbeelden. Overigens worden er notities bijgeschreven door een inspecteur die moet onderzoeken of Victor en Nadja schuldig zijn.

Ondanks dat het boek bijna 500 pagina's telt, leest het boek erg vlot. Dit komt mede door de fijne vormgeving. Je wilt echt blijven lezen om te ontdekken wat Victor en Nadja allemaal meemaken en of het hen lukt om hun gezin te herenigen. De schrijver heeft met dit boek een pareltje neergezet dat jong en oud zal bekoren. Ik kijk er dan ook naar uit om nog meer boeken van Davide Morosinotto te lezen.

Meer recensies van Liana

Gesponsord