Zalig ondeugend

Lookie.be 31 maart 2021
Weet je nog dat ik op drie maart mijn lijstje met vijf ondeugende boeken mocht voorstellen? En weet je nog wie toen als vijfde titel aan het overzicht werd toegevoegd? Wel niet zo lang geleden kreeg ik de kans om me even lekker te laten gaan met “Vieze Versjes” van Naomi Tieman en Emanuel Wiemans.

Het duo Tieman en Wiemans is met “Vieze Versjes” niet aan hun proefstuk toe, zij het dat dit wel hun eerste officiële samenwerking betreft. Naomi Tieman schreef de grappige korte versjes en Emanuel Wiemans voorzag het geheel van de passende illustraties. Deze illustraties die stuk voor stuk door strakke en felle basiskleuren werden ingekleurd ogen best wat retro. De combinatie tussen lijnloze en gelijnde tekeningen ziet er leuk, origineel en vooral speels uit.

De schrijfster verzamelde in het boek een dertigtal pagina’s aan korte rijmpjes die allemaal één ding gemeen hebben, ze zijn een klein beetje vies of gewoon lekker ondeugend. Maar niet zomaar ondeugend natuurlijk, ze zijn vooral grappig. De eerste versjes in het boek zijn het kortst en zetten voorzichtig de toon, door de lezer of de luisteraar telkens het rijmpje af te laten maken met een vies rijmwoordje. De auteur heeft die echter niet opgeschreven, nee hoor, dat laat ze lekker over aan de vieze jonge hoofdjes. Dergelijke opzet nodigt meteen het doelpubliek uit om goed te luisteren en vol enthousiasme zich te laten meeslepen in het boekje.

Tussendoor worden iets langere teksten gebracht waarbij het verhalende aspect wat meer naar voor komt, krijgen de lezers een rijmspelletjes waarbij ze het rijmpje zelf moeten samenstellen en wordt zelfs een lekker nonsens-recept op rijm gebracht als kers op de taart. Het geheel doet vooral denken aan klassiekers als “de gruwelijke rijmen” van Roald Dahl en heeft een gelijkaardige tijdloze charme over zich.

Het boekje staat garant voor alle variaties van plezier, van een onderdrukte glimlach tot luidop gniffelen. “Vieze versjes” is zo’n boekje waar zowel de (voor-)lezer, als de kleine luisteraar met pretoogjes van kan genieten en waarschijnlijk jaren later nog met plezier zal aan terugdenken.

Meer recensies van Lookie.be