Interessante vraagstukken

Louise 20 april 2024
“Op de avond dat Athena voor mijn ogen sterft, vieren we haar televisiedeal met Netflix”

Een mooie openingszin voor een boek over het stelen van een manuscript en het uitbrengen van een boek onder jouw naam. Lijkt zo simpel maar er komt zoveel bij kijken en dat is waar Kuang dieper op in gaat in Yellowface. De rol van de uitgever hierin, door tekst aan te passen zodat het toegankelijker is voor een groter publiek, de marketing erom etc.

Yellowface geeft een inkijk in de Amerikaanse uitgeverswereld, waar getallen en succes het belangrijkste zijn. Maar het geeft ook aandacht aan bepaalde vraagstukken zoals culturele toe-eigening, hoe ver kun je gaan in de schijn ophouden dat jij het boek helemaal zelf hebt geschreven en hoe om te gaan met social media. En vooral hoe belangrijk is social media inmiddels voor schrijvers, uitgevers en hun boeken.

Het boek leest makkelijk en vlot door en maakt je nieuwsgierig naar hoe de uitgeverswereld werkt in werkelijkheid, zou het in Nederland ook zo gaan? Waarschijnlijk wel want er moeten boeken verkocht worden, dus zal het ook niet altijd zuiver gaan.

Het is een origineel verhaal geschreven wat ik met plezier heb gelezen, het is soms een beetje over de top, maar dat hindert niet. Ik vind dat Kuang mooie vraagstukken in dit boek aankaart waar wij als lezers over na kunnen denken.

Meer recensies van Louise