Drie generaties trauma

Louise 18 september 2019
Drie generaties Jappenkamp is de subtitel van Bijna vernietigd van Claudia Biegel en dat geeft goed weer hoe trauma-ervaringen doorwerken in de daarop volgende generaties.

Claudia Biegel, cultureel antropoloog beschrijft in haar boek het verhaal van Elleke Roosendaal, een meisje wat opgroeit in het toenmalige Indië, waar ze een betrekkelijk zorgeloze jeugd heeft. Dit wordt afgebroken doordat de Japanners het land bezetten en d e“ blanda’s” hun bezittingen moeten inleveren en waarvan vele uiteindelijk in de beruchte Jappenkampen belanden. Zo ook Elleke en haar moeder, haar vader is meegenomen door de Japanners en die zien ze na de oorlog pas weer terug.

Het verhaal vertelt de dagelijkse gang van zaken, de struggels en problemen waar Elleke en haar moeder mee te maken krijgen in het kamp, de viezigheid, de wreedheid van de Japanners, statusverlies, eenzaamheid om zomaar wat elementen te noemen.
Tussen de regels door voel en lees je de angsten voor het onbekende, voor het onverwachte, wat brengt deze dag nu weer, wat wil de Japanner nu weer? Angstige, moeilijke en zware tijden zijn het in het kamp en dat heeft zijn weerslag op iedereen, ook op moeder Anneke die op een gegeven moment na een zeer traumatische ervaring zelfs haar dochter Elleke mishandelt.

Als dan eindelijk de oorlog voorbij is, is het Nederlands Indië verandert en is de blanda niet vanzelfsprekend meer de baas, met als gevolg dat Elleke en haar familie terugkeren naar Nederland.
Elleke neemt haar opgelopen trauma’s mee en geeft haar angsten uiteindelijk door aan haar dochter, dat wordt in kleine hoofdstukken tussendoor beschreven.

Het boek leest vlot , het raakt omdat de sfeer zo goed omschreven is dat je het gewoon voelt. Enige punt van kritiek zou ik zeggen het gebruik van Indische woorden zonder een verklaringslijst, mij zijn deze woorden bekend maar voor anderen wellicht niet.

Wie meer wil lezen over de Jappenkampen is dit zeker een aanrader, maar ook als je geïnteresseerd bent in hoe de geest van personen door trauma’s beՙïnvloedt worden is dit een zeer interessant boek.

Meer recensies van Louise