Een klein juweeltje

Louise 13 februari 2021
De tuinen van Buitenzorg vertelt het verhaal van de ouders van Jan Brokken, Olga en Han, die als zendeling naar Nederlands-Indië vertrokken in 1935. Maar het vertelt vooral het verhaal van Olga, de jonge vrouw die in Indië zich ontwikkelde tot een welbespraakte dame die zich verdiepte in cultuur, kunst, muziek en vooral de taal Maleis. Naast het Maleis leerde ze ook de plaatselijke dialecten aan, gaf ze naailes aan de vrouwen uit de kampongs en redde ze zich prima in haar eentje als haar man weer op missie was of voor andere bezigheden weken weg was.
Olga schrijft brieven aan haar zus Nora in Nederland en die brieven krijgt Jan Brokken na de dood van zijn moeder van zijn tante. Door van die brieven lopen we aan de hand van de schrijver door het leven van Olga met al zijn verschillende kanten. De Olga in Indië is een andere vrouw/moeder dan Jan kent, want de komst van Jappen en het verblijf van Olga met haar 2 oudste zoons in het kamp verandert haar voorgoed, de pijnlijke herinneringen tekenen de rest van haar leven en niet alleen van haar maar ook van haar man Han en hun zoons. Jan is het kind wat later in Nederland wordt geboren en dus niet het gezamenlijke trauma deelt.
Naast dit verhaal lezen we ook over de mooie muziekstukken van Leopold Godowsky, die geïnspireerd was door de gamelan, wordt er over geloof, het zendingswerk, cultuur maar ook de oorlogstijd gesproken.
Het boek is een aanrader, een klein juweeltje wat je meeneemt en maakt dat je door wil lezen en meer wilt weten over bijvoorbeeld die Godowsky, die zo mooi de Java Suite heeft gecomponeerd.

Meer recensies van Louise